Een proefrit met de Dacia Lodgy diesel 110PK

Munsterhuis in Hengelo aan de GoudstraatGisteren en vandaag waren er open dagen bij de Munsterhuis, de Dacia-dealer voor Oost-Nederland. Na de verhuizing van de Renault-vestiging aan de Vosboerstraat (hier was Dacia ook gezeteld), is men neergestreken in een nieuw pand.

Hiermee is een bijzondere situatie ontstaan. In dit nieuwe pand is namelijk nu niet alleen Renault en Dacia ondergebracht; merken zoals Masarati en Ferrari vinden er ook een droge plek! Wellicht is dit momenteel de enigste plek op aarde waar de klant de mogelijkheid heeft om zo van een Dacia binnenshuis door te lopen naar de afdeling Ferrari….. (Ik zou me kunnen voorstellen als je de sportief ogende Sandero Stepway niet bevalt dat je dan even doorloopt naar de showroom van Ferrari…)

lodgy en scenic naast elkaarMaar… even terug naar de alledaagse werkelijkheid. Vandaag was de laatste open dag en heb ik de kans gekregen om eventjes met de aanwezige Dacia Lodgy te mogen rijden! Het bleek de sterkste diesel-uitvoering met 6 versnellingen te zijn.

Er was al in de Media melding van gemaakt dat de Lodgy een stuk stiller zou zijn dan de MCV. Nou, die bewering klopt inderdaad kan ik uit eigen ervaring melden. Wat een rust….

Bij het starten merk je nauwelijks dat er een diesel in het vooronder ligt. Het voorgloeilampje was uit voordat ik er erg in had ( bij de Vito waarin ik zakelijk rijd brand dit lampje zomer en winter altijd een paar seconden….) en de motor sloeg dan ook direct aan. Stilletjes deed de motor zijn stationaire werk. Bij het wegrijden kwam de Lodgy soepel in beweging. Het schakelen ging gewoon zoals het moest; netjes gleed de pook in elk gekozen verzet.

Na de proefrit moest de Lodgy weer achterwaarts weer op de plek gezet worden. Ook dit ging zonder enige moeite. Deze versie was voorzien van parkeersensoren en tijdig reageerden deze op het obstakel achter de auto. Ook het zicht naar achteren is mij erg meegevallen ondanks de redelijk kleine achterruit.

Opmerking over de parkeersensoren:

De Lodgy kan worden uitgerust met parkeersensoren af fabriek (afhankelijk van de uitvoering zijn deze optioneel). Dit systeem werkt met drie sensoren. En in mijn ogen gaat het hier fout. De middelste sensor zit namelijk precies achter de trekhaak en zal deze dus ook zien. Hierdoor piept het systeem continu. Met andere woorden: neem je originele parkeersensoren dan heb je twee mogelijkheden:

  1.  Geen trekhaak monteren
  2. afneembare (dus duurdere) trekhaak monteren.

Ander punt dat (positief) opvalt zijn de knipperlichten. De Lodgy is de eerste Dacia die uitgerust is met knipperlichten die 3x knipperen als je de hendel 1x kort bediend. Deze functie is op de Duster wel na te bouwen door een extra module aan te schaffen via een derde partij.

Bij mijn verslag over de introductie van de Lodgy in Géneve schreef ik over de hinderlijke uitstulping in de middenconsole ter hoogte van het gaspedaal. Vermoedelijk ging het daar om pre-produktie auto’s want de Lodgy van vandaag had hier geen last van.

Natuurlijk heb ik gekeken of ik kon ontdekken waardoor de Lodgy toch een stuk stiller was. Een aantal van de maatregelen hiervoor heb ik wel gevonden:

  1. het plaatwerk tussen motorruimte en de binnenruimte is voorzien van extra isolatie.
  2. er is extra isolatiemateriaal aangebracht achter de voorspatborden.
  3. er is een extra rubber aangebracht bij de deuren waardoor de geluid niet de kans krijgt  binnen te dringen omdat het al buiten wordt tegengehouden.

isolatie-bij-scheiding-binnenruimte   isolatie-bij-spatborden-voorzijde   isolatie-tussen-de-deuren

Conclusie van vandaag: het is dat mijn MCV nog zo goed is en dat de inruilprijs tegenvalt maar anders had ik deze versie wel besteld…. Dus een sponsor is altijd welkom…..

 

One Comment:

  1. Er zijn (elektrisch) wegklapbare trekhaken in de handel die het probleem met de parkeersensor (in het midden) oplossen.
    Maar dit zijn trekhaken van een kleine € 1000,- en zeker de elektrische uitvoeringen zijn NIET zelf meer te plaatsen.
    Op zich een mooi systeem als het nieuw is, maar wat als zo,n trekhaak een paar jaar in weer en wind (en vooral pekel) onder de auto hangt, is het dan nog zo,n mooie oplossing dat vraag ik me af.
    Zeker de elektrische uitvoeringen moeten aan een aantal voorwaarden voldoen, motor dient uit te staan + handrem dient aangetrokken te zijn.
    Tja en dan speek je opeens van een kabelboom (opeens zijn 13 draadje bij lange na niet genoeg) van heb ik jou daar met de nodige electronica.

Geef een reactie