Lodgy, de nieuwe ruime en veelzijdige MPV van Dacia

Exterieur foto's van de Dacia LodgyDacia timmert stevig aan de weg. We kennen al de huidige modellen zoals de Logan serie die uit de Logan MCV, de Logan Pickup, Logan VAN en de Logan sedan bestaat. Daarnaast hebben we de Sandero en de Sandero Stepway. En niet te vergeten natuurlijk ook nog de Duster.

Daar is nu de Lodgy bijgekomen. Een ruime MPV die eigenlijk geen directe concurrentie kent. Natuurlijk zijn er wel andere MPV’s, maar die kosten dan ook meteen heel veel meer.

Hieronder volgt het persbericht dat door Dacia is uitgegeven:

  • De Lodgy is bijzonder ruim en biedt plaats aan zeven personen. Met 4,50 m lengte is hij een volwaardige MPV in het C-segment maar dan voor een prijs van een MPV uit het B-segment.
  • Het interieur van de Lodgy is volledig vernieuwd ten opzichte van de huidige Dacia modellen en heeft een completere standaarduitrusting. Zo is er een MEDIA NAV multimediasysteem met een geïntegreerd navigatiesysteem, radio, diverse aansluitmogelijkheden en Bluetooth® voor handsfree bellen. Het systeem heeft een 7 inch touch screen.
  • De Lodgy is ruim en multifunctioneel en heeft een bagageruimte tot maximaal  2.617 liter.
  • In Nederland komt de Dacia Lodgy op de markt met drie motoren: de nieuwe 1.2 TCe 115 benzinemotor en de dCi 90 en de dCi 110 dieselmotoren, waarbij de dCi 90 in de 20% bijtellingcategorie valt.
  • De Dacia Lodgy is in Nederland vanaf juni 2012 te bestellen bij de Dacia dealer en wordt vanaf september leverbaar met een vanafprijs van 14.990 euro incl. BTW en BPM. De meerprijs voor een 7-zits versie is 900 euro.
  • Dacia produceert de Lodgy in de nieuwe fabriek in Tanger. Dit is de eerste autofabriek ter wereld zonder uitstoot van koolstof of industrieel afvalwater.
  • In de Lodgy is het dashboard vernieuwd. Het is moderner en functioneler gemaakt en oogt fraai. De kwaliteit is verbeterd door het gebruik van nieuwe materialen en een verbeterde afwerking. Afhankelijk van de uitvoering zijn het dashboard en de deurpanelen uitgevoerd in twee kleuren. De middenconsole is uitgevoerd in hoogglans zwart en afgewerkt met chromen sierlijsten, evenals de ventilatieopeningen van de luchtroosters. Daarnaast zijn de portierhandgrepen, het logo op het stuur en de versnellingspook voorzien van chromen details. (afhankelijk van de uitvoering).

  • De Lodgy heeft een vernieuwd instrumentenpaneel. De bediening voor de ruitenwissers en de verlichting is gebruiksvriendelijker; de knoppen voor de bediening van de airco en de elektrische ramen zijn ergonomisch geplaatst .
  • Net als iedere MPV heeft de bestuurder in de Lodgy een hoge zitpositie en beschikt deze over een blikveld dat tot de beste in zijn klasse kan worden gerekend. De nieuwe Lodgy wordt geleverd met hoogwaardige, nieuwe bekleding.
  • Uiteraard heeft de ook de Lodgy de onmiskenbare Dacia genen. Met de optionele derde zitrij biedt deze auto ongelooflijk veel gebruiksmogelijkheden. De binnenruimte is bijzonder royaal in verhouding tot zijn buitenafmetingen; in de Lodgy kunnen tot zeven personen comfortabel reizen. Er zijn opties beschikbaar die nieuw zijn voor Dacia zoals het multimediasysteem MEDIA NAV met een geïntegreerd navigatiesysteem met touch screen. Maar bijvoorbeeld ook een snelheidsbegrenzer en parkeersensoren achter.
  • De Lodgy is verkrijgbaar als een vijf- of een zevenzits versie. Op de tweede zitrij beschikt hij over een brede en comfortabele bank met drie ruime zitplaatsen. De versie met zeven plaatsen heeft een extra tweezitsbank op de derde zitrij. Op deze plaatsen biedt de Lodgy de meeste ruimte in zijn klasse. De knieruimte (144 mm) en de hoofdruimte (866 mm) zijn de beste in dit segment: hier kunnen twee volwassenen comfortabel zitten.
  • De Dacia Lodgy is ontworpen voor gezinnen inclusief hun bagage. De bagageruimte is bijzonder royaal voor dit segment. In de versie met vijf zitplaatsen heeft de Lodgy een bagageruimte-inhoud van 827 liter. Met neergeklapte achterbank is dat zelfs 2.617 liter. Afhankelijk van de uitvoering is de achterbank in ongelijke delen opklapbaar.
  • In de versie met zeven zitplaatsen heeft de bagageruimte van de Lodgy een inhoud van 207 liter. Als de bank van de derde zitrij wordt neergeklapt, is de bagageruimte 634 liter. Wie meer laadruimte wil, kan de bank geheel verwijderen. Hij is ook op te klappen tegen de bank van de tweede zitrij waardoor een bagageruimte van 1.861 liter ontstaat.
  • De Lodgy is functioneel en biedt veel opbergruimte in het interieur. Afhankelijk van de uitvoering varieert de totale inhoud aan opbergruimte van 20,5 liter tot 30 liter. Verdeeld over het interieur heeft de Lodgy twaalf praktische opbergvakken. Zo heeft de Lodgy onder meer opbergvakken bovenop het dashboard, in de portierpanelen en ook bij de derde zitrij.
  • Voor het eerst in de geschiedenis van Dacia rust het merk een model uit met een MEDIA NAV multimediasysteem. Het systeem met een 7 inch touch screen en stuurwielbediening is geïntegreerd in de middenconsole van het dashboard. MEDIA NAV wordt op de markt gebracht voor de unieke prijs van 495 euro. Het is bijzonder gebruiksvriendelijk en bestaat uit een navigatiesysteem, radio, Bluetooth® functionaliteit voor handsfree bellen en audiostreaming en heeft USB- en jack-aansluitingen in het front.Het navigatiesysteem heeft een 2D- en een 3D-weergave (Birdview). Via de USB-poort en de speciale webinterface kunnen de kaarten eenvoudig geüpdate worden.
  • Voor de Lodgy is nog een tweede multimediasysteem leverbaar, de Dacia-Plug&Radio. Het systeem bestaat uit een radio met een groot scherm en een CD/MP3-speler. Dacia-Plug& Radio biedt tevens Bluetooth® functionaliteit, USB- en jack-aansluitingen in het front en stuurwielbediening. Met Bluetooth® kan de bestuurder handsfree bellen en eenvoudig via audiostreaming muziek beluisteren.
  • Dacia beleeft met de Lodgy nog een primeur: de snelheidsbegrenzer. Met dit systeem kan de bestuurder eenvoudig een gewenste maximumsnelheid invoeren, waardoor veiliger en rustiger kan worden gereden in de wetenschap dat deze niet zal worden overschreden. Het systeem is in te schakelen met een knop op de middenconsole en wordt geactiveerd met een schakelaar op het stuur.
  • De Lodgy heeft een ventilatie-/verwarmingsysteem dat de lucht verspreidt over alle zitrijen, voor een optimaal comfort voor alle inzittenden. Met dit systeem wordt de temperatuur optimaal verdeeld in het interieur.
  • Door de ingenieurs van de Renault Groep is veel aandacht besteed aan het beperken van het motorgeluid en windgeruis. Onder de motorkap is 30% meer absorberend materiaal aangebracht in vergelijking met de andere modellen van Dacia. Inserts, schuimrubber en afdichtringen zijn geplaatst, voornamelijk bij de portieren, om windgeruis tegen te gaan.
  • De nieuwe 1.2-liter 85 kW (115 pk) die Renault gebruikt voor de nieuwste versies van de Mégane en de Scénic is een direct ingespoten turbomotor. De lichte TCe 115 combineert rijplezier, efficiency en een beperkte CO2-uitstoot met prestaties die vergelijkbaar zijn met die van een 1.6-liter motor. Het koppel van 190 Nm is beschikbaar vanaf 2.000 t/min, waarmee voldoende acceleratievermogen is gegarandeerd. In combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen verbruikt hij gemiddeld slechts 5,9 l/100 km in de vijfzits uitvoering en stoot hij 135 g/km uit (6,1 l/100 km en 140 g/km voor de zevenzits versie).
  • De dCi dieselmotor staat bekend om zijn betrouwbaarheid, goede prestaties en zijn milieuvriendelijke karakter. Hij is leverbaar in een 66 kW (90 pk) versie en een 79 kW (110 pk) versie. Met 200 Nm voor de 90 pk versie en 240 Nm voor de 110 pk versie is de dCi krachtig vanaf de laagste toerentallen. En dat alles met een verbruik dat tot de laagste in zijn segment wordt gerekend: respectievelijk 4,2 l/100 km (109 g CO2/km) en 4,4 l/100 km (116 g CO2/km) bij gemiddeld gebruik. De eerste versie heeft een handgeschakelde vijf versnellingsbak; de tweede versie wordt aangeboden met een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. De dCi 90 valt voor zakelijke rijders in de gunstige 20% bijtellingscategorie. Beide motoren hebben het Dacia eco²-label.
  • Net als alle andere Dacia’s heeft de Lodgy een bijzonder aantrekkelijke kilometerkostprijs dankzij de verruiming van de intervallen voor onderhoud, vervanging van remblokken en banden. De luchtfilter wordt vervangen om de 80.000 km (of iedere vier jaar) en de dieselfilter iedere 60.000 km.
  • Dacia en betrouwbaarheid worden doorgaans in één adem genoemd. Dat kenmerk is uiteraard doorgegeven aan de Lodgy. Net als de andere modellen van Dacia profiteert de Lodgy van de beproefde techniek van de Renault Groep. De Lodgy is ontwikkeld op basis van het robuuste B0-platform van de Logan, dat bekend staat om zijn betrouwbaarheid en degelijkheid. In totaal zijn er 1,9 miljoen testkilometers gereden op slechte wegen en onder zware weersomstandigheden om een betrouwbare, uitstekend rijdende auto te kunnen garanderen.De pseudo MacPherson voortrein met driehoekige draagarmen is overgenomen van de andere Dacia-modellen. De achtertrein komt van de Renault Kangoo. Net als voor alle auto’s van Dacia is ook voor de Lodgy alle expertise van de Renault Groep op het gebied van veiligheid ingezet.
  • De Dacia wordt uitgerust met ABS met elektronische remkrachtverdeler en noodstopbekrachtiging. Het remsysteem is nog krachtiger geworden door een grotere maat geventileerde remschijven (diameter van 259 mm naar 280 mm) bij de voorwielen. Electronic Stability Control (ESC) is standaard.
  • De passieve veiligheid wordt in de Lodgy gewaarborgd door twee frontairbags voor de voorste zitplaatsen, twee zij-airbags en veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzers. Pyrotechnische gordelspanners garanderen een goede fixatie van de borstkas bij een frontale aanrijding en beperken de verplaatsing van het lichaam naar voren door de gordel ter hoogte van de borstkas en het bekken tegen de inzittende aan te drukken (alleen voor de bestuurder).De Lodgy heeft ook driepunts Isofix bevestigingen op de drie zitplaatsen van de tweede zitrij, een noviteit bij Dacia. Met dit systeem zijn kinderzitjes en zitverhogers op een gemakkelijke en veilige manier vast te zetten.Het front en de motorkap zijn zo ontworpen en bemeten dat voetgangers bij een eventuele aanrijding minder letsel oplopen.
  • De nieuwe Lodgy zal het succes van Dacia verder uitbreiden. Het zevende model van Dacia komt in het voorjaar in Europa en in Noord-Afrika op de markt en daarna ook in andere delen van de wereld waar het entry-gamma van de Renault Groep wordt verkocht.De Lodgy is een volwaardig lid van het entry-programma van de Renault Groep. Het gamma kenmerkt zich door een aanbod betrouwbare en robuuste  producten met een onovertroffen prijs/prestaties verhouding in hun respectievelijke klasse.
  • Dacia verkocht in 2011 wereldwijd 814.000 personen- en bedrijfsauto’s. Dacia eindigde in februari 2012 op de eerste plaats in een enquête over betrouwbaarheid. De enquête werd onder 30.000 klanten gehouden door de consumentenbonden van vijf Europese landen. Op de Nederlandse markt zijn er vanaf de introductie van het merk in 2005, 22.485 Dacia’s geregistreerd. Daarnaast mag het merk zich in Nederland verheugen over een zeer trouwe schare fans die jaarlijks bijeenkomen op de Dacia Fan Dag, waarvan in 2012 alweer de zesde editie plaatsvindt.
  • De Lodgy wordt gemaakt in de gloednieuwe fabriek in Tanger (Marokko) die voor Dacia en Renault zowel de Europese als de Noord-Afrikaanse markt bedient. De fabriek begint met een productiecapaciteit van 170.000 auto’s per jaar, maar uiteindelijk zullen er tot 400.000 auto’s per jaar van de band gaan lopen. Het is de eerste autofabriek die geen koolstof uitstoot en geen industrieel afvalwater loost. In de nieuwe fabriek in Tanger is één miljard euro geïnvesteerd.

6 Comments:

  1. Prachtig zo’n persbericht, maar wat mij opvalt is dat het BTW/BPM bedrag volledig voor rekening komt van de klant, ik begrijp dat de marge klein is, maar dit kunnen ze niet maken, dit noem ik NIET concurrereend meer, voor mij, ik had m’n hoop gevestigd op een 5 zits Laureate met 1.2 turbomotor, scheelt de nieuwprijs € 3200,00 met Duitsland, dit kan Renault/Dacia echt niet maken, dit is te gek voor woorden, derhalve blijf ik nog maar rijden met m’n Sandero, dit helpt zeker NIET om de autoverkopen op te krikken, zo blijft het slecht gaan!!!

  2. Probleem is echter dat dit niet Dacia is die de BYW verhoogd maar de overheid!! Dat heeft haar prijzen de afgelopen jaren al vaker bijgesteld naar beneden zodat de auto niet te duur wordt.

    En het is niet alleen de BTW die omhoog gaat. Straks in Juli gaat ook de CO2-taks weer omhoog…. Hier kan Dacia alleen invloed op uit oefenen door auto’s te leveren die weinig uitstoot hebben. Daarom wordt de 1.6 MPI 85 ook niet geleverd in Nederland.

  3. Wat u (Richard) schrijft weet ik, wat ik al aangaf, de marge is klein, maar er is nog iets wat mij irriteert, de aanschafprijs van mijn Sandero Laureate 1.2 ltr. bedroeg in juni 2009 in totaal € 12780,00 bij Autohaag Zeeuw Delfgauw, dit is incl. Pack Exclusive, lichtmetalen velgen, afl. kosten en trekhaak, nu 3 jaar later (53000 km) bedraagt de inruilprijs bij dezelfde dealer € 4500,00 en dan krijgt mijn “ex” auto een beurtje, gaat door de wasstraat, en staat een week later voor € 7000,00 tussen de occasions, nee dat is leuk, zo verdienen ze toch wel hun geld, en winkelen bij andere dealers heeft tegenwoordig geen nut meer, alles hier in de wijde omtrek is van Autohaag Zeeuw!
    Dus u begrijpt mijn frustratie, ik word maanden lekker gemaakt met een nieuwe Dacia, kost die uiteindelijk inclusief mijn opties € 18400,00 dit is zeker GEEN koopje, zoals hij wel in ieder artikel wordt neergezet!

  4. Dat werkt niet alleen bij Dacia zo, alle dealers doen dit. En wel met meerdere redenen.

    - Bij verkoop van een nieuwe auto ligt de marge vast. Bij de verkoop van een gebruikte auto bepaalt de dealer zelf de marge. Hoe goedkoper hij inkoopt hoe hoger zijn winst kan zijn. Wil je als dealer serieus genomen worden en wil je klanten terugzien? zorg dan dat je een eerlijke prijs geeft.

    Ander punt dat meespeelt is het feit dat niet vooraf zeker is dat de ingeruilde auto ook daadwerkelijk (binnen afzienbare tijd) verkocht wordt. Dit is een risico dat de dealer probeert af te dekken door een lage inkoop.

    Over het algemeen wordt gezegd dat een auto nog de “helft waard” is na 3 jaar. Of je nu een Dacia koopt of een auto van 100.000 euro.

    En er kunnen best wel statistieken bestaand die vertellen dat Dacia waardevast is; zelf geloof ik daar ook niet zo in. Koop je een Lodgy van ongeveer 18.000 euro, ga er dan van uit dat je na drie jaar in je handen mag knijpen als je er 10.000 voor weer krijgt bij inruil…..

  5. Maar van € 12780,00 nieuwprijs, naar € 4500,00 inruilwaarde is een verlies van 65 %, in nog geen 53.000 km en 3 jaar tijd!?!?
    Nee dan maar wat minder ruimtewonder, ik rij wel door met m’n Sandero!!!

  6. Ben ik het ook helemaal mee eens hoor; de afschrijving is behoorlijk hoog.

    Maar bekijk het ook eens van de andere kant. Stel je hebt een afschrijving van 1500,- per jaar. Dus 4500,- in drie jaar. je krijgt dan 8280,- terug.

    De dealer wil deze auto natuurlijk graag verkopen en het liefst met een beetje winst. Dus hij telt er een marge bij op. De verkoopprijs ligt dan ruim boven de 8280,- De fabrieksgarantie is voorbij. Ga jij als koper dan bijvoorbeeld 9000,- betalen voor een auto van 3 jaar, zonder fabrieksgarantie en 53.000 km op de teller? of kies je dan liever voor nieuw?

    Zonder de dealer te willen verdedigen (ik zie ook liever een hoger inruilbedrag) kan ik me de dealer wel voorstellen. Als die auto een half jaar op voorraad staat kost dat hem ook geld. Ten slot is hij een ondernemer en die willen per definitie ook wat verdienen. Het is echter aan de consument of deze het geld er voor over heeft……

Geef een reactie