HomeDacia MCV3x knipperen

Reacties

3x knipperen — 11 reacties

  1. Module is besteld en betaald. Ik wacht nog op levering. Gezien eerdere bestellingen is het alleen een kwestie van tijd ( minder als 7 dagen).
    Qua montage kan het wat langer duren (oma gaat verhuizen) maar alles komt goed :D .

  2. dat maakt we wel heel nieuwsgierig naar de inbouw. Ik kan het zelf doen met het plc”tje maar als de inbouw eenvoudig verloopt en de module zonder problemen aan te sluiten is zou het zomaar kunnen zijn dat ik hem ook bestel.

    Houd je ons op de hoogte? (liefst met verhaal en foto’s natuurlijk)

  3. Module zit er sinds vandaag in. Foto’s voegen weinig toe. Het is niet meer dan 7 draadjes aansluiten op de bestaande bekabeling van de UCH en het werkt gewoon. Ik heb Scotch “kabeldiefjes” gebruikt aangezien er geen hoog vermogen wordt geschakeld. De handleiding klopt qua kleuren. Wel opletten dat de juiste kabels van de EH1 worden genomen (groene stekker). Hiervoor wat isolatieband verwijderen van de kabel.
    De module zelf heb ik niet zoals op de foto boven op de UCH geplakt maar met een tie-wrap op een bovenliggende kabelbundel vastgezet.
    Aangezien ik al eerder aan de UCH heb “geklust” was het zaakje binnen 15 minuten klaar.

  4. Richard, met zekerheid durf ik dit niet te zeggen. Ik heb een tekening van de UCH (met connector nummers) vergeleken met de handleiding. Kleuren klopten met de connector nummers van mijn Duster.
    Zelfs zonder de kleuren is a.h.v. de nummers de unit prima aan te sluiten.

  5. Vandaag heb ik ook de “Comfortblinker” van LZparts in mijn MCV ph2 ingebouwd.
    Heb twee weken geleden een hele dag met een experimenteerboard gezeten om zelf zo’n schakeling te fabrieken, dat 3x knipperen lukt wel met een 555 maar ik kreeg het niet voor mekaar om de zaak goed te resetten bij het gebruik van “normaal” knipperen.
    Nu kon ik wel weer verder met een pic-processor maar eigenlijk had ik er de neus van vol en heb toen de bestelling geplaatst bij LZ. Vandaag kreeg ik de bestelling, en net zoals Henk al zei, stelt de installatie niets voor. Ook ik heb stroomdiefjes gebruikt omdat er maar 80 mA door de schakeling loopt.
    In feite werkt het schakelingetje heel simpel.
    Bij het aantippen van de rw-schakelaar wordt door de schakeling massa gehouden op de ingang van de UCH en na 3x (of 5x) knipperen gaat de massa er weer af. Zal ook wel met een pic-processortje werken.
    @Richard Ik weet niet of er verschil is tussen de draadkleuren van de Ph1 of Ph2. Ten opzichte van de Duster wijken de kleuren iets af. De kleuren waren netjes aangegeven voor zowel de Duster en MCV.

  6. Het tussenplaatsen van zo’n kant en klare module is inderdaad de meest eenvoudige manier.

    Bij mij heb ik de schakeling lopen via de Siemens LOGO! plc die ik in de kofferbak heb gemonteerd. In de originele schakelaar voor het bedienen van de knipperlichten zit een wisselschakelcontact waarvan de P aan massa ligt. Door het bedienen van de hendel leg je of de ingang voor rechts of de ingang voor links aan massa waardoor de UCH reageert.

    Ik heb de bedrading gewijzigd: ik heb de P-aansluiting aan de 12V aangesloten. De beide andere contacten zijn op de LOGO! aangesloten en dus niet meer aan de UCH. Vervolgens heb ik 2 uitgangen van de LOGO! aan 1 zijde aan massa gelegd zodat ik naar keuze 1 van de 2 ingangen van de UCH aan massa leg.

    Voor het 3x knipperen heb ik een tijdinstelling genomen uit de LOGO! die ik via parameters kon instellen. Bij 1x kort bedienen van de hendel gaat deze tijd lopen; wordt de hendel meer dan een seconde bediend dan wordt deze tijd gedeactiveerd.

    Zodra ik goede LED=knipperlichten heb, koppel ik de knipperlichten geheel los van de UCH. Als je nu immers LED wilt gebruiken is de stroomopname niet voldoende waardoor de lamepen sneller gaan knipperen. Door de bediening geheel via de LOGO! te laten lopen ben ik daar niet meer van afhankelijk. Maar.. moet ik wel eerst goede LED-lampen hebben die voldoende licht geven…..

  7. Deze week de knipperlichtmodule van LZparts ontvangen. Volgens bovenstaande berichten is het inbouwen niet zo moeilijk. Ik vraag me alleen af of ik bepaalde kunststof delen moet verwijderen om te komen waar ik moet zijn voor de aansluiting.

  8. De meeste ruimte om de module in te bouwen heb je onder het dashboard bij de bestuurder. Wellicht past hij zelfs wel in het zekeringenkastje. In beide gevallen zul je bij de bedrading moeten onder het dashboard.

    Je hoeft dan alleen een stukje bekleding weg te nemen aan debstuurderszijde. Deze bekleding zit met een soort van drukknoppen vast; trek deze voorzichtig los om ze niet te breken.

  9. Bedankt Richard voor je snelle reactie (je bent de tijd vooruit, waarschijnlijk moet je klok nog een uur terug)
    Ik vergat te melden dat het om een Duster gaat, ik zie geen stukje wegneembare bekleding.

Geef een reactie