Dacia Duster

Trommelremmen

30-03-2011
RichardMCV
Overig
0

de remtrommelAangezien mijn MCV binnenkort (uiterlijk 24-08-2011) voor de eerste keer de APK moet ondergaan, ben ik diverse zaken aan het controleren. En dus ook het remsysteem loop ik even na. De Dacia is uitgerust met trommelremmen achter. Deze remmen slijten lang niet zo snel als de voorremmen, simpelweg omdat de voorremmen meer moeten doen.

Omdat een trommelrem bijna dicht zit, kan de remstof nergens heen. Dit slaat dus neer op de diverse delen aan de binnenzijde. Uiteindelijk zal dit de werking kunnen verstoren.

De garantieperiode is verstreken dus ga ik de remmen zelf controleren. Om zometeen de remtrommel te kunnen verwijderen, mag de handrem niet worden aangetrokken. Dit zou echter wel wenselijk zijn bij het opkrikken van de auto. Dit is nu echter niet mogelijk dus ik heb de voorwielen geblokkeerd met wiggen en natuurlijk de 1e versnelling ingeschakeld.

Na het verwijderen van het wiel moet de dop in het midden van de trommel worden weggenomen. Dit is lastig omdat de naad tussen de dop en de trommel na bijna 4 jaar wel bijna verzegeld lijkt. Uiteindelijk lukt het om de dop los te wringen.

[image=collection,2011,remtrommel-reinigen-dacia-mcv,right]remtrommel-reinigen-dacia-mcv-18.jpg[/image]Achter deze dop bevindt zich een grote zeskantmoer. Om deze los te draaien heb je een dop 36 nodig. Wat mij enigzins verbaasde wat het feit dat deze moer niet geborgd was! Puur op aantrekkracht zat deze vast.

Nadat de moer verwijderd is, kun je de remtrommel voorzichtig naar je toe trekken. Als het systeem nog goed werkt zul je hierbij geen losse onderdelen tegenkomen. Wat je wel zult zien is een behoorlijk vuile binnenzijde. Dit vuil is allemaal remstof. Mijn bedoeling is niet alleen de rem controleren maar ook meteen alles schoonmaken.

Het blijkt dat de remvoering nog bijna nieuw is ondanks dat de auto bijna 60.000 km gereden heeft. Bij het schoonmaken echter ontdek ik wel een plekje dat aandacht behoeft. Links en rechts van de remcilinder (die zilverkleurige huls bovenin) zitten de remschoenen die tegen de zuigers aandrukken. De zijkant van de remschoenen echter schuren iets over de achterwand. Vermoedelijk veroorzaakt dit ook het gepiep dat ik af en toe hoorde tijdens het remmen. Deze stukjes waar de remschoenen tegenaanliggen heb ik natuurlijk goed schoongemaakt. Daarna heb ik ze heel voorzichtig voorzien van een heeeeeeel klein beetje kopervet. Bewust schrijf ik "een heeeeeeel klein beetje". Vet hoort natuurlijk niet op de remschoenen te kunnen komen aangezien je dat de remkracht verliest. Ook het zelfstellend mechanisme heb ik voorzien van een minimale hoeveelheid smering.

remtrommel reinigen met loctiteHet schoonmaken viel gelukkig nog wel mee. Hiervoor heb ik een bak onder de veerpoot gezet zodat deze de reinigings-vloeistof inclusief het remstof kan opvangen. Vervolgens heb ik met een reinigingsmiddel (loctite reiniger 7063) de boel schoongespoten. Let op: er staat behoorlijk veel druk op de loctite-reiniger. Hierdoor kun je een flink eind wegspuiten. Gebruik bij voorkeur niet het meegeleverde "rietje" maar de gewone sproeikop.

Dit goedje ruikt behoorlijk maar heeft een heel groot voordeel: het verdampt! dus nadat het opgevangen is in de bak kun je deze gewoon laten staan. De vloeistof verdampt en het remstof blijft over.

Na de schoonmaak kun je de remtrommel weer plaatsen. De moer kan weer op z'n plaats gezet worden en flink worden aangetrokken; een offieel aantrekmoment heb ik niet kunnen vinden.

WAARSCHUWING: Gebruik de voetrem NIET als de remtrommel niet geplaatst is. Het risico is aanwezig dat remcilinder beschadigd doordat de zuigertjes te ver naar buiten kunnen komen (ze worden immers niet meer tegengewerkt door de remtrommel zelf).

Hieronder volgen enkele foto's van de remtrommel en de schoonmaak:


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.