Dacia Duster

Schuifdeuren op Autosalon Parijs

21-10-2012
RichardMCV
Dacia Dokker
0

Dacia Dokker Autosalon ParijsSchuifdeuren: 1 of 2 schuifdeuren, dat is de vraag. Zoals ik al aangaf in een eerder artikel had Dacia twee stuks van de Dokker mee genomen. De dokker uit het vorige artikel, de Gris Platine versie met aan de rechter zijde een schuifdeur was er één van. De andere Dokker zou mijn keuze zijn als ik voor de Dokker zou gaan.

In veel opzichten hebben de beide versies natuurlijk veel overeenkomsten. Het grootste verschil zit in het feit dat de Dokker in blue Mineral uitgerust is met twee schuifdeuren. En dit is o zo makkelijk! In parkeergarages bijvoorbeeld of op krappe parkeerplaatsen. Je hoeft immers niet een hele deur open te doen zoals we gewend zijn van gewone deuren.

Laadruimte

Dacia Dokker Autosalon ParijsAls MCV-rijder ben ik al een hele laadruimte gewend (2350 liter). Met de Lodgy is er een variant bijgekomen die daar overheen gaat en maximaal 2617 liter kan herbergen aan bagage. Maar wil je echt ruimte en heb je geen 7-zitter nodig dan kom je meer dan voldoende aan je trekken met de Dokker. Deze overtroeft zijn merkgenoten MCV en Lodgy namelijk met gemak door een "echo-put" van maar liefst 3000 liter te bieden!

Schuifdeuren

Deze overweldigende ruimte is heel makkelijk te beladen met uiteraard de beide schuifdeuren. En door middel van die o zo handige ongelijke deurtjes aan de achterzijde. En hier heeft de Dokker een groot voordeel ten opzichte van de Lodgy; je hebt namelijk minder hoogte nodig omdat je geen klep hebt die omhoog scharniert. Tel daarbij de vlakke laadvloer en de makkelijk om te kantelen achterbank (in twee ongelijke delen bij deze versie) en je hebt de mogelijkheid om dat ene warenhuis van te voren te bellen om aan te geven dat ze de kastjes vast in elkaar mogen zetten want je krijgt ze toch wel mee...

Opbergruimte

Ook deze versie heeft een groot vak bovenop het dashboard om allerhande spullen in te leggen. Lekker handig, maar ik had liever een vak a la Lodgy gezien dat voorzien is van een afdekklep. Opgeborgen staat namelijk netjes. Samen met de opbergvakken in de deuren, het dashboardkastje, het dakvak, en de bekerhouders bied de auto voldoende extra opbergruimte.

Dacia Dokker Autosalon ParijsOver het dakvak moet toch even apart een opmerking worden gemaakt. In tegenstelling tot bij de MCV is dit dakvak wel door de bestuurder te gebruiken omdat het direct boven de voorruit gemonteerd zit. Zo’n dakvak is enorm handig is mij wel gebleken. Daarom heb ik dan ook een dakvak achteraf in mijn MCV gemonteerd. Maar wat schetst mijn verbazing? Als je de zonneklep naar beneden doet dan blijkt ineens dat het dakvak voorzien is van een groot aantal brede sleuven. Zo op het oog lijkt dit een nadeel omdat kleinere spulletjes maar slecht in blijven liggen. Echter in de praktijk wordt een dergelijk vak door de bestuurder vaak gebruikt voor allerhande papierwerk. Door de openingen kan men dan zien waar het ligt, althans als het vak niet te vol ligt.

Ramen

Bij de andere Dokker zit er weliswaar een raam aan de linkerzijde ter hoogte van de passagiersbank, dit raam kan echter niet geopend worden. Bij dokker versie met twee schuifdeuren is dit, in mijn ogen, beter geregeld. Hier kunnen de ramen wel worden geopend om frisse lucht binnen te laten. Ze kunnen weliswaar niet naar beneden gedraaid worden maar wel op een grote kier worden gezet op een manier die we kennen van de 7-zitters.

De Dokker is binnenkort te figureren via de site van Dacia Nederland.

(deel twee van deze Dokker volgt, inclusief meer foto's)


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.