Dacia Duster

Achteruitrijlamp zowel links als rechts

26-04-2017
RichardMCV
Dacia Lodgy
2

Achteruitrijlamp

Achteruitrijlamp Dacia lodgyBij de meeste auto's zie je maar één achteruitrijlamp. Dacia doet hier vrolijk aan mee. Op zich niet erg maar de Lodgy biedt meer mogelijkheden!

De achterlichten van de Lodgy zijn namelijk, hoewel natuurlijk als linkse en rechtse variant, verder gelijk van opbouw. Bekijk je het armatuur aan de linkerkant wat beter, dan zie je dat er geen gat gemaakt is op de plek van de achteruitrijlamp. Hier zit wel een soort van bolvorm in het plastic. Dit biedt een uitdaging.

Mijn vorige auto, de Logan MCV, was gedurende de bijna 10 jaar dat hij onder mijn hoede reed, een dankbaar projekt voor allerlei aanpassingen. De Lodgy zal hier ook niet aan ontkomen. Dus het werd tijd voor de handleiding om te kijken hoe het achterlicht verwijderd moest worden. Nou, dat stelt niet veel voor als je het boekje geloofd!

Construktie

De praktijk is echter anders. Het is een construktie waar niet goed over nagedacht is. Zeker als je aan de kant wordt gezet door oom agent omdat hij graag wil dat je ter plekke een defecte lamp vervangt om onder een boete uit te komen dan heb je een probleem. Het begint met het feit dat er twee torx-schroeven zijn geplaatst die je zuilt moeten losdraaien met een torx-schroevendraaier. Standaard zit deze niet bij de auto. En zonder deze schroevendraaier krijg je het achterlicht gewoon niet verwijderd.

Goed, dat is deel 1. Maar nu deel twee. Volgens de gebruikershandleiding van de auto kun je na het verwijderen van de schroeven de unit voorzichtig recht naar achteren verwijderen. Ik zou zeggen: veel succes en pas op wat je doet!

Achteruitrijlamp Dacia lodgyHet blijkt dat de achterzijde met zowel aan de bovenkant als aan de onderkant met een kunststof pin in een klem zit. Deze zit behoorlijk vast. Je kunt het achterlicht ook bijna nergens goed vastpakken. Met een korte (krachtige ruk) aan de unit moet deze loskomen uit de beide klemmen. Wel recht naar je toe bewegen omdat je anders de lak zult beschadigen. Als je dit vervolgens gelukt is dan zit er een heel kort kabeltje aan waar je slecht bij kunt om de stekker uit het achterlicht te nemen.

Na het verwijderen van de unit kon ik deze beter bekijken. Het deel voor de extra achteruitrijlamp is aangegeven aan de achterzijde van het armatuur maar is niet verwijderd. Met een soort van dremel heb ik dit deel verwijderd. In het gedeelte waar de lampen in zitten is er wel een ruimte voor het extra licht alleen deze ruimte is maar deels voorzien van een contact. Dit heb ik zelf aangepast. Om de achteruitrijlamp te laten functioneren moest ik er een draad aan solderen. Deze draad kon weer via de achterzijde naar buiten. Bij de electronica-zaak hier in de buurt heb ik stekkertjes gehaald om één en ander aan te sluiten. Een vaste verbinding is immers niet wenselijk want dan kun je de unit niet meer verwijderen.

Extra licht

Na het verbinden van de extra draad met de achteruitrijlamp aan de rechterzijde was de elektrische aanpassing een feit. Als ik nu de achteruitversnelling inschakel, dan heeft de camera ook meteen een beter zicht. Dus buiten het feit dat er nu aan beide kanten een lamp oplicht heeft het een extra voordeel.

Op de onderstaande foto's is wel te zien hoe de bevestiging van de lamp is uitgevoerd.

Het resultaat van deze eerste aanpassing van de auto (eigenlijk was het vervangen van de kentekenplaathouder aan de achterzijde de eerste aanpassing; uiteraard moest de reclame voor mijn website er weer op) zie je hieronder:

Afbeelding
Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Avatar
Clublid
RichardMCV
27-04-2017 om 19:37

Ik ben ook aangenaam verrast door de hoeveelheid extra licht. Bijkomend voordeel: de achteruitrijcamera heeft er ook profijt van!

Avatar
Anoniem
26-04-2017 om 19:40

Mooi werk hoor. Veel beter zo! Nu heb je tenminste meer zicht bij het achteruitrijden in het donker. Foei aan alle automerken die maar één achteruitrijlicht voorzien. Ik hoop dat Dacia hier snel verandering in brengt