HomeMededelingenBandenspanning controleren van je Dacia

Reacties

Bandenspanning controleren van je Dacia — 4 reacties

  1. Ik heb een nieuwe Dacia Duster Tce 125 4×2 Prestige (met NAV) gekocht in december 2016. De auto is geleverd inclusief vier winterwielen. Hij is op mijn verzoek ook afgeleverd met de vier winterwielen. In de laatste week van januari 2017 ging het oranje lampje “bandenspanning niet goed” branden. De bandenspanningen op dat moment bleken respectievelijk 1,9-1,8-1,6 en 1,4 Bar te zijn (gemeten met een bandenspanningsmeter). Dat klopte dus van geen kant. De juiste waarden hadden allemaal ca. 2,2 Bar (koud) moeten zijn. Het kan niet anders of de dealer heeft geen eindcheck gehouden op de bandenspanning na montage van de winterbanden. In mijn auto is door Dacia een zgn. passief meetsysteem toegepast. Ik denk dat Dacia daar vrij recent naar overgestapt is. Dat werkt anders dan wat Richard heeft omschreven. Wat hij heeft omschreven is een zgn. actief meetsysteem. Zie ook:

    http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2013/augustus/controlesysteem-bandenspanning

    Het passieve systeem werkt dus via de ABS (Anti Blokkeer Systeem). Het systeem kijkt naar de omtreksnelheid van de vier wielen. Zodra een band een lagere druk heeft wordt de omtreksnelheid van dat wiel lager dan de andere wielen en vindt signalering plaats.
    Nadat ik alle vier de banden weer op druk had gebracht moest ik volgens het instructieboekje zelf het alarm resetten. Dat kan met de drukknop aan de kopse kant van de bediening van de richtingaanwijzers. Hiermee kan je door de waarden (in het instrumentenpaneel) van de boordcomputer heenscrollen. In de stand “Set tP” drie seconden drukken op de drukknop om het resetten te starten. Na opnieuw starten van de motor brand het lampje ook niet meer.
    Dit systeem heeft alleen maar voordelen:
    – Je kan altijd zelf het alarm resetten;
    – Geen sensors nodig;
    – je kunt altijd zelf je wielen verwisselen. Wel even opnieuw resetten;
    – je kunt gewoon standaard velgen toepassen;
    – geen compensatie van de onbalans door sensors.

    • Goedemiddag Herman,

      Dacia hanteert inderdaad beide systemen. Welk systeem er toegepast is, schijnt op een sticker te staan in de linker voordeur. Wellicht heb je de mogelijkheid om mij een foto te sturen van de betreffende sticker? Dan kan ik die toevoegen aan dit artikel. Overigens zal ik eens bij de dealer langsgaan voor meer info uit het instruktieboekje.

      Nu heb je alle wielen weer op dezelfde druk gebracht. Wat mij wel nieuwsgierig maakt is of je het systeem zou kunnen resetten als je alle vier wielen bijvoorbeeld maar 1,5 bar zou geven. Met andere woorden, kijkt het systeem dan alleen naar de verschildruk tussen de wielen of wordt er daadwerkelijk een minimum-druk gehanteerd?

      • Ik vermoed dat dat niet uitmaakt. Als alle vier de banden b.v. op een druk van 1,9 zouden zijn ingesteld en je drukt op de reset dat dan die waarden als juist worden opgeslagen. Zodra een (of meer) banden (=wielsnelheden) ongelijk worden dat dan melding plaatsvindt.

        Hoe kan ik een foto uploaden…??

        • Je kunt helaas niet zelf een foto uploaden en op de site zetten. Je mag de foto (liefst hoge kwaliteit) wel naar het email-adres van deze site sturen zodat ik de foto bij het artikel kan plaatsen.

Geef een reactie