Interval schakelaar op je ruitenwissers
Interval
Voordat ik in 2007 aan het Dacia avontuur begon reed ik in een Nissan Bluebird. Naast het feit dat deze een heel uitgebreid instrumentarium had, had hij ook een traploze regeling voor de interval van de ruitenwissers.
De Dacia heeft alleen maar een vaste interval voor de ruitenwisser.
Clio IV
Er is echter ook een tussenweg. En Laat Renault nu deze tussenweg gebruiken in diverse modellen. Bij mijn "eindeloze" zoektochten in de donkere spelonken van het internet kom je heel interessante zaken tegen. Zo heeft iemand uitgevonden dat de ruitenwisserhendel die gebruikt wordt in de Clio IV uitstekend past in de huidige Dacia's. Deze hendel van de Clio IV kan 1:1 gewisseld worden met de ruitenwisserhendel die bij Dacia gebruikt wordt. Hierbij blijven alle functies intact die je voorheen ook had.
Mogelijkheden
Maar de hendel van de Clio IV biedt twee extra mogelijkheden ten opzichte van de Dacia-hendel. Zo beschikt hij namelijk over een intervalregeling met 4 standen. Daarnaast is de knop voor het bedienen van de boordcomputer in tweeen gedeeld zodatje een extra knop hebt die je zelf een functie kunt geven.
Wil je deze extra functies ook kunnen gebruiken dan zul je iets meer moeten doen:
- Voordat je de schakelaar monteert moet er een draad verplaatst worden
- Deze functie moet in de software van de auto "aangezet" worden
Projekt
Dit kleine projekt begint met het verwijderen van de beide kappen rondom de stuurkolom. Hiervoor heb je een TORX-20 schroevendraaier nodig. Aan de onderzijde bevinden zich twee schroeven die eruit moeten. De beide kappen haken in elkaar en kunnen met zachte hand van elkaar worden getrokken. De onderste kap hoeft niet per sé verwijderd te worden. De ruitenwisserhendel komt nu in zicht. Deze zit ook weer vast met twee schroeven, ditmaal TORX-10. Ook deze verwijder je (door het stuur bij te draaien kun je er makkelijker bijkomen).Nu kun je de hele schakelaar naar rechts verwijderen. Let op, deze zit nog wel met een stekker verbonden. Door een pennetje op de stekker in te drukken kun je deze uit de schakelaar trekken.
Zoals gezegd zou je nu de hendel van de Clio IV terug kunnen zetten maar dan heb je de extra functies nog niet. Dus gaan we wat aanpassen aan de schakelaar.
Eerste afbeeldingen
Hieronder zie je eerst de originele ruitenwisserhendel. Zoals je ziet kent deze 4 standen:
- Uit
- Vaste interval (8 seconden)
- Continu op lage snelheid
- Continu op hogere snelheid
Deze ga ik vervangen door de ruitenwisserhendel van de Clio IV (bestelnummer 255671163R). Deze kent meerdere standen:
- Uit
- Interval (in combinatie met de knop ernaast kent deze vier standen)
- Continu op lage snelheid
- Continu op hogere snelheid
Als ik de schakelaars met aansluitzijde naast elkaar leg dan valt het verschil direct op. De originele hendel heeft twee draden; de hendel van de Clio IV heeft vijf draden!
Bedrading
De meest linkse draad bij beide schakelaars is de massa-draad. Bij de hendel van de Clio IV zie je twee zwarte draden; deze zijn van de intervalstanden. De hendel van de Clio IV heeft twee knoppen aan de kopse kant zitten die voorzien zijn van een pijl naar boven en een pijl naar beneden (de rode en blauwe draad horen hierbij). Hiervan werkt er maar één als je de hendel in de Dacia zet (namelijk die met de pijl naar beneden). Ik wil de andere natuurlijk ook een functie geven. Deze kan heel goed dienen als tip-schakelaar voor de ruitenwisser. Maar eigenwijs als ik ben, wil ik graag de beide functies van de twee knoppen omdraaien.
Solderen
Hiertoe moet de soldeerbout ter hand worden genomen. Om de functies van de knoppen te wisselen moeten de beide draden rechts (rood en blauw) omgewisseld worden. Dan heeft één knop nog steeds geen functie dus gaan we de blauwe draad weer losnemen en op de onderste zwarte draad solderen. Dit ziet er dan zo uit:
Na het omzetten van de draden bedient de bovenste knop op de kopse kant van de hendel de boordcomputer; de onderste knop heeft nu een tip-functie gekregen om de ruitenwisser 1x te laten wissen!
Dit was eigenlijk alles. Nu is het tijd om de hendel weer in te bouwen. Dus eerst stekker terugplaatsen, vervolgens de hendel op de plek zetten en vastschroeven. De beide kappen kunnen weer op elkaar worden gedrukt en ook vastgeschroefd. Nu rest er nog een handeling: namelijk de laptop aansluiten op de OBD poort van de auto en de software wijzigen (klusje van nog geen minuut...). Het projekt kan binnen een half uur worden uitgevoerd. En dat is inclusief wachten op het opwarmen van de soldeerbout, opstarten van de laptop en software en wijziging aanbrengen. O ja, dan heb je ook nog tijd voor koffie of thee…
Resultaat
Resultaat van de nieuwe interval-schakeling:
- Interval van 16 seconden
- Interval van 10 seconden
- Interval van 6 seconden
- Interval van 3 seconden
Ondertussen heb ik de nieuwe interval standen met regen kunnen proberen. Eerlijk gezegd: een hele verbetering! je hebt nu absoluut veel meer controle over het gedrag van de ruitenwissers.
Hieronder zie je een aantal foto's van het verwijderen van de originele hendel:
En zo ziet dan het resultaat eruit:
Dit waren dan de werkzaamheden voor het omwisselen van de bedieningshendel. Nu moet de functie nog in de software van de auto worden ingeschakeld. Naar het schijnt kan de Dacia-dealer deze functie niet inschakelen! Dit zou te maken hebben met hetbeleid van moederbedrijf Renault.
Deze functie zou namelijk nooit bedoeld zijn geweest voor Dacia. Maar ook niet voor de Dacia´s die elders in de wereld als Renault rondrijden. Daarom zou deze functie dus ook niet zichtbaar zijn in de software bij de dealer. Zoals eerder aangegeven kun je, als je goed zoekt, software vinden die dit (en nog vele andere zaken) wel kan inschakelen. Onlangs is de software ook in het Nederlands verschenen, dankzij daciamodellen.nl! Ik ben door de maker van de software benaderd met de vraag of ik deze om wou zetten naar het Nederlands. Nadat hij mij de taalbestanden had gestuurd heb ik deze omgezet en teruggestuurd. Mijn vertaling zal worden toegevoegd waardoor iemand met een NL-windows dus de software in het Nederlands zal zien.
OBD-poort
Om eerlijk te zijn weet ik zo niet waar de OBD-poorten bij de verschillende modellen zitten. Bij mijn Lodgy zit deze in ieder geval links van het stuur, achter een kapje. Het is feitelijk een opbergvakje dat je iets naar voren kunt trekken. Als je het echter geheel verwijderd (gaat eenvoudig) dan krijg je zicht op zowel het zekeringenblok alsook de OBD-poort.
Verbinding maken
Verbinding maken met de OBD-poort kan op verschillende manieren, zoals met een Blue tooth dongle of een bekabelde variant. Ik heb voor de laatste versie gekozen. Via (alweer) het internet heb ik een adapter aangeschaft bij WGSoft.de. Hier had ik goede recensies over gelezen en dus nam ik de gok. Ik heb de OBDLink SX USB adapter besteld. Deze werd vlot geleverd. Er zit geen software bij; deze kun je downloaden en installeren met de License Key die bij de adapter op papier wordt bijgeleverd. Deze software zorgt voor de installatie van de juiste drivers. Als dit is afgerond dan kun je de net gedownloade software "links" laten liggen en de andere software starten. Deze zal de adapter herkennen en dan heb je verbinding met de Dacia.
Waarschuwing
Ik heb het al eerder genoemd en doe het hier nogmaals. De software, die je dus zelf zal moeten zoeken, geeft veel mogelijkheden om je auto te veranderen. Echter, je kunt ook te ver gaan en dan kunnen er heel vreemde reacties ontstaan. Sterker nog, je kunt schade aanbrengen aan je auto. Alles wat je doet met de software is geheel op eigen risico.
Hieronder zie je nog een paar foto's van de OBD-poort: