Op de Dacia dag in Doorn waren diverse Dacia Dusters aanwezig. Hierbij waren natuurlijk een aantal Demo-auto’s van dealers, maar er waren ook al een aantal Dusters aanwezig die aan klanten zijn geleverd. Zo waren ze te bewonderen in Brun Cajou, Blanc Glacier, Bleu Mineral en Noir Nacré.

En de uitlevering gaat gestaag door; op de meeting volgend jaar zullen we er onvermijdelijk veel meer van gaan zien. Veruit de meeste Dacia Dusters zullen als 4×2 geleverd gaan worden, tenminste hier in Nederland. Ons land is nou eenmaal behoorlijk vlak en er zijn bijna geen terreinen waar men met een 4×4 zich kan en mag uitleven. Grootste voordeel van de 4×4 is wel dat deze te bestellen is met ESP. Hierdoor is de auto natuurlijk nog beter beheersbaar onder slechte omstandigheden. Ook dat kan een heel geldige reden zijn voor de aanschaf van de 4×4. En natuurlijk moeten we niet de mensen vergeten die vaak met aanhanger op pad zijn. De 4×4 mag 300 kg meer aan de trekhaak hebben dan zijn 4×2 broertje.

Om één en ander te demonstreren heeft Dacia een tweetal Dusters 4×4 in Brun Cajou meegenomen naar deze dag. Op het recreatie-terrein is namelijk een leuke helling aanwezig die uitermate geschikt is voor dit soort testen.

Al direct vanaf 10:00 uur onstond er een flinke wachtrij van mensen die graag mee wilden met de 4×4. Onder begeleiding van kundige chauffeurs kon een ieder een rondje mee.

Uiteraard werd er beneden begonnen. Vervolgens werd de helling opgereden via een verhard deel dat overliep in rulle ondergrond. Na een draai gemaakt te hebben werd de afdaling ingezet door de rulle zand. Vroeg op de ochtend ging het nog vrij makkelijk aangezien de sporen nog niet diep waren. Maar ook in de middag konden de beide Dusters zich nog steeds een weg banen door de steeds dieper wordende sporen.

Men moet zich er natuurlijk terdege van bewust zijn dat De Duster niet over een lage gearing beschikt. Hiermee heeft men natuurlijk een achterstand ten opzichte van de “echte” terrein-beulen. Maar het moet gezegd worden: het rulle zand leverde geen probleem op voor de 4×4. Met mijn MCV was ik waarschijnlijk nog wel boven gekomen, waarna ik bij het inzetten van de afdaling onherroepelijk vast zou komen te zitten. De Duster deed er niet moeilijk over en legde keer op keer de hele dag door het parcour af. Hiermee heeft Dacia wel bewezen een auto te kunnen bouwen voor een schappelijke prijs die ook nog eens een heel eind komt in het terrein.

Hieronder zie je een kort filmpje dat ik gemaakt heb van de rondrit over het parcour.

No share or id values provided for youtube shortcode.

Wat heel mooi te zien is in dit filmpje is dat de voorbumper best wel wat zand hapt. De chauffeur besluit blijkbaar om dat er maar even uit te schudden; dat scheelt weer in de schoonmaak :D .

De foto-galerij hieronder bevat screenshots uit de video:

dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn dacia duster in actie op daciadag 2010 in Doorn


Reacties

2010, Daciadag deel 2 — Geen reacties

Geef een reactie