Ooit is er eens over geschreven op de (helaas) ter ziele gegane site van Ger. Het is officieel niet mogelijk om achteraf een dakvak te monteren. Het is echter wel mogelijk om de onderdelen te bestellen en deze dan zelf in te bouwen.  Dit is wat Martijn dus ook heeft gedaan.

Martijn is bij deze gastredacteur en heeft een verhaal inclusief foto’s geleverd.
(zie ook het bericht : extra luxe in je Dacia. Dit is een artikel dat door Ron aangeleverd is).
Aldus martijn:

img_05041Bij aflevering van onze nieuwe Dacia Logan MCV Laureate in de kleur Noir Nacré (half jaar levertijd) bleken we bij de dealer een communicatiefout te hebben. We vroegen om een dakvak, de dealer schreef een bagage-rek op en we kregen uiteindelijk eeen bagage-net. We konden kiezen: óf een nieuwe auto bestellen (met weer levertijd)  mét dakvak of 75 euro retour. Ik had wel eens een artikeltje gelezen op de voormalige dacialoganmcv site over iemand die dat dakvak er zelf achteraf in had gezet. Dat kan ik ook wel, dacht ik. Ik heb dus een los dakvak met montagemateriaal bij de dealer bedongen.

Tot mijn verbazing kreeg ik naast het dakvak en montagebenodigdheden ook een complete hemel geleverd. Om het dakvak achteraf te kunnen plaatsen moet je op bepaalde plekken een stukje uit de hemel snijden, maar dat was bij deze hemel dus al in de fabriek gedaan. Ik heb de nieuwe hemel niet gebruikt, maar kon wel precies zien hoe groot de te snijden lijnen waren. En het gaf natuurlijk vertrouwen dat ik iets achter de hand had mocht ik het verknoeien.

Kennelijk is de hemel van de MCV phase 2 van een andere kleur dan de phase 1. Daarom is het dakvak en de montageschalen ook van een andere kleur “capucine” en hebben dus ook andere bestelnummers.

Montage:

LET OP: In een artikeltje op de inmiddels opgeheven dacialoganmcv site over het zelf plaatsen van het dakvak worden bij het plaatsen andere veel kleinere (4) pluggen en schroeven gebruikt. Het is mogelijk dat de MCV phase 1 afwijkt op dit punt.

Ik schroef aan beide zijden de handgrepen boven de achterdeuren eruit. Eerst even klepjes vn de handgreep openwippen met een schroevendraaiertje:

Ik trek het deurrubber naar beneden:

Passen van de montageschaeln en aftekenen; Aftekenen iets naar beneden gedaan zodat die potlootstrepen straks bij het monteren wegvallen; (foto 1)

Wegknippen van de hemel ongeveer 1 cm onder de potlootstrepen, dit knippen kan het beste met een gewone keukenschaar; (foto 2)

Plaats linksboven een vierkant plugje in het frame;

Plaats de schalen en plaats de handgrepen daarbij terug. Doe ook een schroefje in het zojuist geplaatste vierkante plugje;

Plaats het dakvak (eventueel met anti-slip matjes erin) aan de uitsteeksels van de montageschalen; (foto 3 en foto 4)

Druk het dakvak tegen de hemel aan en teken de 4 montagegaten af en ik zet een streepje tot hoever ik eventueel mag snijden zonder dat je dat achteraf ziet;

Nu snijd ik de 4 montagegaten uit de hemel.Ongeveer 1 vierkante centimeter per stuk; (foto 5)

Je ziet nu het frame dat aan het dak zit, onder de hemel, met daarin de gaten voor de te bevestigen pluggen; (foto 6)

Monteer de pluggen en schroef het dakvak eraan vast. (foto 7 en foto 8).

De bestelnummers zijn voor mij niet helemaal goed te achterhaeln, omdat alles (inclusief bevestigingsmateriaal voor de hemel) in 1 grote zak zat. Maar ik vermoed het volgende:

  • 1x 82.00.820.381 = dakvak “capucine”
  • 2x 77.03.016.573 = schroef tbv bevestigingsplaten
  • 2x 77.03.081.160 = vierkant plugje
  • 4x 77.03.016.547 = schroeven dakvak
  • 4x ?                               = pluggen dakvak
  • 1x ?                               = bevestigingsplaat links
  • 1x ?                               = bevestigingsplaat rechts

Hieronder vind je een album met foto’s; klik op een foto voor een vergroting.

Opmerking: Wil je ook graag een stukje schrijven voor deze site (liefst begeleid met fotomateriaal)?

Dan kan; geen probleem. stuur het verhaal en de foto’s maar naar het email-adres
dat op de contactpagina (helemaal bovenaan) staat.


Reacties

Dakvak in een MCV Phase II — 4 reacties

  1. Stoer om te zien dat iemand anders dit ook weer gefixt had, ik was die persoon die het ook had gedaan en een uitleg had gemaakt voor de site van Ger.

    al ben ik wel iets zuiniger met het snijden geweest voor de pluggen, pffff was echt een buikpijn moment toen.
    Je zet wel ff de mes in je nieuwe auto
    ;-)

  2. Hee compie, nog bedankt voor jouw uitleg. Dat gaf mij de moed om hiermee aan de slag te gaan. Jij hebt het in jouw artikeltje wel over 4 vierkante plugjes om het dakvak aan het dak te bevestigen. Terwijl ik het met langwerpige pluggen doe. Is dit een verschil tussen phase 1 en phase 2? Of heb jij de verkeerde pluggen gebruikt?

  3. Hoi, late reactie maar terugkomend op je vraag, ik zou het niet weten, de pluggen die ik had waren wit, vierkant wel iets lang werpend.

    wat ik wel had is dat op de plekken waar de schroeven komen een soort rail liep waar die pluggen dus precies in vallen

  4. Ik wil dit even kwijt:

    Capucine is NIET een kleur, maar de Franse benaming voor het dakvak.

    Ooit wil ik zelf nog eens in mijn MCV II zo’n dakvak plaatsen, maar eerst een PDC.

Geef een reactie