Momenteel wordt er regelmatig gesproken over de inhoud in liters van de brandstoftank. De een krijgt er bijna 60 liter in met veel geduld, de ander komt niet verder dan 50 – 55 liter.

Eerlijk gezegd let ik zelf niet meer zo op het verbruik nu er ruim 17.000 km met de MCV gereden is. Als ik ga tanken let ik dus ook niet op het aantal liters dat ik getankt heb.

Maar nu het volgende: op de boordcomputer zit de mogelijkheid tot eigendiagnose; een extra functie die je normaal gesproken niet ziet maar wel aanwezig is. Het werkt als volgt:

Je drukt de knop tussen de toerenteller en de km-teller in EN houdt deze ingedrukt!! dan zet je de sleutel op contact-stand. Na ongeveer 20 seconden beginnen de beide tellers zichzelf te testen; je kunt de knop loslaten. De snelheidsmeter gaat achtereen volgens de snelheden 10, 50, 90, 130 en 170 kmh aangeven. Gelijktijdig geeft de toerentalmeter 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000 en 7000 omw/min aan. Deze 2 verplaatsingen volgen elkaar op in een regelmatige afstand van 1 seconde, eerst oplopend, dan aflopend.

Op onderstaande foto is te zien wat er op het scherm verschijnt:

 dashboard en teller functies

Het getal 7102 staat voor de gebruikte software versie. Nogmaals drukken op de knop tussen toerenteller en km-teller geeft het volgende scherm:

dashboard en teller functies

In deze stand licht alles op wat er op het display kan verschijnen. Dan nogmaals drukken geeft het scherm met de literweergave:

dashboard en teller functies

 

De aangegeven waarde moet overeenstemmen met het aantal liters dat zich nog in de brandstoftank bevindt.  

Zoals je ziet staan er links nog twee streepjes en er zou nog 11 liter brandstof in de tank zijn. Ik heb gemerkt dat wanneer bij mijn MCV de beide streepjes zijn verdwenen, de literweergave bijna op 0 staat.

Als je deze weergave op het dashboard scherm laat staan en je gaat tanken dan zie je dat het aantal liters weer oploopt. maar, de weergave stopt bij 50 liter ongeacht of je met fluwelen handschoen verder tankt.

Nogmaals drukken geeft een scherm waarop het brandstofverbruik in liters/per uur wordt aangegeven (met draaiende motor):

dashboard en teller functies

De waarde (1.8) zou dus betekenen dat het brandstofverbruik in liters/per uur 1,8 liter is; Deze weergave heb ik op de foto gezet met stationair draaiende motor. Nogmaals drukken geeft het weergavescherm van storingen die opgeslagen zijn in het geheugen:

dashboard en teller functies

Detectie van storingen:

De boordcomputer kan ook een aantal storingen weergeven: 

de melding: Jo betekent > onderbreking signaal tankelement;  

de melding: Jc betekent > kortsluiting signaal tankelement;  

de melding: to betekent > onderbreking koelvloeistoftemperatuurzender;  

de melding: tc betekent > kortsluiting aan massa koelvloeistoftemperatuurzender.  

Als op het display de meldingen van verbruikte brandstof, actieradius en gemiddeld verbruik zijn vervangen door knipperende streepjes, dan zou dit aangeven dat er een storing is in de informatievoorziening voor deze eenheden over een aaneengesloten afstand van meer dan 16 km.  

Als alleen de melding van de actieradius is vervangen door knipperende streepjes en het signaallampje van van minimum brandstof licht op, dan zou dit aangeven dat er een storing is in de informatievoorziening van het tankelement over een aaneengesloten tijd van meer dan 100 seconden.

 

 


Reacties

Dashboard functies — 4 reacties

  1. Nee, de km-stand is niet zomaar te manipuleren. Uiteraard kun je de dagteller, gemiddeld verbruik e.d. terugstellen op nul maar de totaalstand kun je niet wijzigen.

    Er zullen ongetwijfeld bedrijven zijn die dat wel kunnen. Ik weet van een Dacia-rijder dat deze in de garantieperiode een nieuwe tellerunit heeft gehad; bij het weer in ontvangst nemen van de auto bleek dat de nieuwe unit op 0 stond; de dealer vertelde dat zij niet de mogelijkheid hadden om de km-stand van het defecte unit terug te zetten….

  2. Ik neem aan dat deze functie niet op de Dacia Sandero Stapway zit?

    Met proefrijden kreeg ik deze functies, d.m.v. drukken op het uiterste knopje van de rechter bedieningshandel, nl. niet in het beeldschermpje!

    Misschie ’n ‘Stappie’ rijder die dit kan na kijken.

Geef een reactie