Hieronder volgt het verhaal van Eric. Zoals al in de inleiding vermeld werd, plaatste hij een GPS-antenne onder de afdekkap van de teller-unit.

Eric heeft hier foto’s van gemaakt en deze ter beschikking gesteld inclusief een verhaal erbij.

In de 2 gaten onder in de kappen die om de stuurkolom zitten, zitten 2 lange torx schroeven. Draai deze los. Ze zitten geborgd, dus als ze los zitten, vallen ze niet uit het gat.

kombiklok0052

Als de 2 torx schroeven los zijn kan je de bovenste helft van de stuurkolom-afdekking zo wegpakken. De onderkant kan je wegpakken als je de hoogte-verstelling van de stuurkolom (als je die hebt) los hebt staan en de stuurkolom omhoog houdt.

kombiklok007

Maak nu de middenconsole los. Aan de onderkant zit een smalle uitsparing. Daar kan je zo’n kunststof wig in drukken en wat wringen waarmee je de kunststof delen zo min mogelijk beschadigd. Het is handig als je de radio er even uit hebt gehaald voor deze stap.

kombiklok0232

Hieronder is de middenconsole afdekking al los. ( die blijft hangen aan de knoppen die er in verwerkt zitten. Aangezien de sleutel zo nog in het contact moet zou ik de stekkers nog even niet loshalen. Dat zou ik pas doen als je sleutel niet in het contact hoeft, en de auto ook al enkele minuten van contact af staat zodat alle systemen in rust zijn. Nu is het tijd om de kunststof afdekking rechts naast de stuurkolom weg te halen.

kombiklok025

De kunststof afdekking links naast de stuurkolom kan nu ook weggehaald worden. Let op! De klemmetjes houden de afdekking goed vast. De eerste keer kan je erg veel kracht kosten ( bij mij is nog niet 1 zo’n klemmetje afgebroken, echt degelijk spul zeg). Hiervoor moet je wel een beetje frunniken.

kombiklok0141

Om de schroeven uit de lijst weg te halen is een gemagnetiseerde torx schroevendraaier wel erg handig. Je bent zo weer een kwartier verder als je de schroeven moet gaan zoeken. Eerst even van het stuurslot af en het stuur 90 graden naar rechts draaien. Nu kan je aardig bij de schroef.

kombiklok010

Hetzelfde geldt voor de schroef aan de linkerzijde. draai het stuur de ander kant op om beter bij de schroef te kunnen.

kombiklok0111

Zo ziet het eruit als de kap verwijderd is. De antenne waarvoor alles losgemaakt moest worden is hier al op het dashboard geplakt met een dubbelzijdig plakbandje.

kombiklok018

De combiklok gedemonteerd. Zie je die zee van ruimte onder/achter de combiklok? Echt een mooie plek om zo’n antenne weg te werken.

kombiklok017

Zo plat is de combiklok nou, het is echt niet zo’n diep apparaat als je misschien zou denken.

kombiklok027

Daarna dichtbouwen in omgekeerde volgorde en alles komt er weer mooi uit te zien. Let wel op bij het dichtbouwen dat de schroeven van de stuurkolom in de juiste positie staan zodat ze door de gaten gaan in de richtingaanwijzer- en ruitenwisser schakelaar. Anders kun je de kappen écht niet op de juiste positie krijgen.

kombiklok028


Reacties

GPS-antenne MCV Phase II — Geen reacties

Geef een reactie