Dacia 1300

Dacia 1300

Dacia is een Roemeens automerk. Samen met het Koreaanse Samsung behoort dit merk tot de Franse Renault-groep. De twee nieuwste modellen (2005) die Dacia produceerde  waren de Dacia Sandero en de Dacia Logan. De Dacia Logan wordt via het Renault-dealernetwerk in het buitenland verkocht. Ook staat Dacia bekend om de oudere modellen, die niet meer geproduceerd worden. Nog altijd rijden er veel Dacia’s in Roemenië rond.

 

 

Dacia is opgericht in 1968 en begon in de zeventiger jaren met de productie van de Dacia 1300. De Dacia 1300 is een in licentie gebouwde Renault 12 waarvan in juli 2004 het laatste exemplaar van de band rolde. Dit betekende het einde van een tijdperk van bijna 35 jaar. De auto werd ook in versies gebouwd welke nooit door Renault gevoerd werden, zoals een Pickup en bestelversie. De auto was net als de Oost-Duitse Trabant een symbool van het communisme, en vrijwel het enige automerk dat in Roemenië rondreed. De “bestelversie”, in de volksmond Papuc (pantoffel) genoemd, wordt nog steeds geproduceerd.

In september 1999 werd Dacia volledig eigendom van Renault. Onder de vleugels van Renault krijgt Dacia de mogelijkheden om verder te groeien. Renault’s opvolger voor de 1300 is de Logan, een auto die afhankelijk van de regio voor zo’n €7000 tot €8.495 verkocht gaat worden. Dit is ongeveer 2x zoveel als de laatste Dacia 1300’s kostten, maar voor dat geld voldoet de auto wel aan alle eisen van een moderne auto.

In 2004 is met de productie van de “5000 Euro-Auto”, de Dacia Logan begonnen. De MCV, een medium formaat 5- of 7-persoonsauto met 2350 liter bagageruimte was in 2007 een succes aan het worden. De bestellingen van begin 2007 konden pas eind van dat jaar worden geleverd. In mei 2008 beleefde de Dacia Sandero, een vijfdeurs hatchback, zijn première tijdens de Nederlandse Dacia Meeting. In maart 2009 werd de Dacia Duster op de Autosalon van Genève getoond, een crossover conceptcar die de toekomstvisie van Dacia laat zien.

De oorspronkelijke Dacia-fabriek bevindt zich in Mioveni (vroegere naam: Colibaşi), nabij de stad Piteşti. Secundaire fabrieken, waaronder één in Rusland, worden momenteel gebouwd om de populariteit van de Logan op te vangen.

 

Reacties

Historie — Geen reacties

Geef een reactie