cimg6048Al in een veel eerder stadium heb ik zelf dagrijverlichting aangebracht op mijn MCV. Dit waren led-strips die precies pasten tussen koplamp en bumper; hierdoor vielen ze dan ook niet op als ze niet aan waren. (klik hier voor de eerder gemonteerde dagrijverlichting).

Toch bevielen ze niet; ze zijn wel heel goed zichtbaar als het donker is of als het schemert, maar dan moet je juist je normale verlichting aan hebben staan! Maar overdag liet de zichtbaarheid te wensen over. Daarnaast is gebleken dat deze ledstrips niet tegen een combinatie van vorst en regen waren opgewassen; enkele led’s hadden het opgegeven.

Vandaar dat ik toch gekozen heb om echte dagrijlampen aan te brengen. Het zijn dagrijampen van Philips geworden. De afmetingen van de lampen zijn 182mm breed, de dikte is 21mm, en de diepte is 51mm.

De voorzijde van de bumper is natuurlijk niet vlak. Hierdoor is het vrij lastig om een mooie plek te vinden voor de lampen van deze afmetingen. Ik heb er voor gekozen om de lampen vanwege de geringe dikte ONDER de bumper te hangen. Om ervoor te zorgen dat de lampen recht naar voren schijnen heb ik eerst een metalen strip geplaatst die gemonteerd is met de bouten waarmee de bumper ook vastzit aan de onderzijde. Op deze wijze is de strip ook stabiel gemonteerd en gaan de lampen niet bibberen door trillingen tijdens het rijden.

De al eerder gemonteerde ledstrips had ik via een stukje eigen gemaakte besturing aangesloten zodat ze ook op een andere manier konden werken dan toegestaan was. Dat lukt niet met deze nieuwe set. Deze set komen welgeteld 3 draden uit. 1 x voor de voeding, 1x voor de massa en 1x om te koppelen met het parkeerlicht. Er hoeft niets moeilijks te worden aangesloten, de bijgeleverde module is slim genoeg gemaakt. Zo schakeld hij de lampen pas in als de motor loopt, gaat enigzins vertraagt uit, en reageert op het parkeerlicht. Zodra je de gewone verlichting aanzet, gaan de dagrijlampen weer uit. Je hoeft er dus niet eens bij na te denken. Er worden ook nog een aantal eisen gesteld aan dit soort verlichting, zoals:

  • Je mag alleen dagrijverlichting aanhebben als er geen andere verlichting aan hoeft te zijn;
  • Ze moeten automatisch uitgaan bij inschakelen van de normale verlichting;
  • ze moeten op een hoogte van tenminste 250mm  van de grond worden gemonteerd;
  • de maximale afstand vanaf de zijkant auto is 400mm;
  • de minimale afstand tussen de lampen bedraagt 600mm.
  • uiteraard moeten ze ook voorzien zijn van een E-keur.

door de lampen op deze strip te monteren voldoe ik aan de afstands-eisen.

Overigens is de strip nu nog metaalkleurig; deze wordt nog getectyleerd.

hieronder vind je de foto’s van de nieuwe dagrijlampen; klik op een foto voor een vergroting.


Reacties

LED – dagrij verlichting 2 — 16 reacties

  1. Hoi Richard,

    Het ziet er netjes uit, mijn complimenten.
    Maar ik vind het persoonlijk wel een hele installatie voor een paar lampjes.
    Ben je trouwens niet bang dat je bij verkeersdrempels je lampen zal gaan raken?

    Gerrit

  2. Bedankt voor het compliment! En ja, het is wel even werk om de beide lampjes op de juiste wijze aan te sluiten; tenslotte wil je niet bij de eerste de beste controle van de weg gehaald worden…

    en over drempels gesproken: volgens mij hangen ze niet zo laag dat drempels een probleem worden; ze hangen direct onder de bumper en verminderen daar de afstand tot de straat met 2,5 cm.

  3. Inderdaad is dat wel mogelijk, maar volgens mij haal je bij zowel de Phase 1 als de Phase II niet de wettelijk gestelde afstand van 600mm tussen de lampen als je deze achter de grille monteert (in ieder geval niet met deze lamp-units, aangezien ze 182mm breed zijn).

    Overigens is de MCV die hierboven genoemd wordt hier te vinden: https://www.daciamodellen.nl/?page_id=50

  4. Nog een vraagje aan iedereen : Waar kan ik in het motorcompartiment een positieve draad vinden die enkel onder spanning staat met contact “aan” ??? Of is er ergens een elektrisch schema te vinden voor de Sandero ?

    Dank bij voorbaat,

    Frank

  5. Hallo Richard, binnenkort bouw ik de “echte” in ,op het ogenblik zijn het echter enkel strips die ik op de onderkant heb gekleefd (randje) van de grote lampen. Het speciale relaisdoosje van “autostyle werkt prima en heb ik op een haaks plaatje gemonteerd op de achterzijde van de metalen plaat achter de batterij. Voor de inbouw in het rooster is het nog even wachten omdat ik wat schrik heb om de voorbumber te demonteren , zie slecht de bevestigingen onderaan door oog -brilafstand als ik mijn hoofd onder wagen steek . (zoek dokumentatie bevestiging ) nb: hoe kan ik de foto’s plaatsen of waar moet ik ze zenden??

  6. hallo Frankanr, Ook ik heb eerst dergelijke ledstrips geplakt aan de onderzijde van de koplampen. Op zich werken deze strips goed maar de lichtopbrengst viel me wel tegen, zeker bij echt daglicht. Het artikel daarover vind je ook in de sidebar onder LED dagrijverlichting deel 1.

    De bumper van een Sandero heb ik nog niet verwijderd maar ik verwacht eigenlijk zelfde montage-wijze als bij de MCV. Dat betekent dus een 4-tal boutjes aan de bovenzijde (zichtbaar als je de motorkap opent), een aantal boutjes aan de onderzijde EN een boutje in elke wielkuip aan de voorzijde (lastig te bereiken).

    Als je foto’s hebt die je wilt delen met ons dan kun je die gewoon mailen naar: info@daciamodellen.nl.

    Het mogen foto’s zijn van hoge kwaliteit……

  7. Ok Richard , bedankt zal de foto’s doorsturen , ja de boutjes had ik al gevonden , wel die in de wielkasten niet , ik denk dat de beschermers eruit moeten of losgemaakt…
    groetjes
    Frank

  8. Hallo Richard,

    Volgens mij voldoen ze niet helemaal aan de het minimum van 250 mm boven de grond. Wel de beste oplossing in dit geval. Heb eenzelfde probleem met bevestigen op mijn Astra H uit 2008. In het vorige model kon ik ze nog in de kleine niervormige luchtgrilles kwijt. Wordt nu lastig en denk er ook over de onder de bumper in de spoiler weg te werken, alhoewel ze dan niet 250 mm boven de grond zweven.

    Groet,
    Johan

    ps. Heb de Led’s van RING gekocht bij Halfords; zijn ook heel goed te zien bij daglicht.

  9. Het gaat hier om led-dagrijverlichting aansluiting op een dacia sandero stepway. Moet eerst alles perfect zijn aangesloten aub voor je de perfecte werking kunt zien ? Ik had de zwarte kabel op de -pool van de batterij aangesloten en de oranje kabel op de blauwe kabel van het parkeerlicht. Als ik nu de rode kabel op de +pool van de batterij hield, dan gingen de leds aan maar ook weer dadellijk uit als ik het licht aan deed. Bij doven van de lichten gingen de leds wel niet terug aan. Moet om het te kunnen testen de motor ook draaien of kun je testen zonder dat de motor draait. Heb dus als volgt aan te sluiten volgens de tekening op de doos : een rode kabel op de +pool en een zwarte kabel op de -pool van de batterij en een oranje kabel naar de + van het standlicht en ik veonderstel dat dit de blauwe draad is. Heb ook nog een zwarte kabel aan het standlicht, ik veronderstel de massakabel. Graag een antwoord op jm.coenegrachts@telenet.be want ik ga niet zo dikwijls op deze site kijken of krijg ik een bericht als hier een bericht komt te staan dat voor mij bestemd is ?

Geef een reactie