Ondanks dat ik gekozen heb voor een auto die af-fabriek niet al teveel luxe heeft, wil ik wel wat extra luxe inbouwen. In mijn vorige auto’s ( 2x nissan bluebird) had ik een functie op de raambediening zitten waarmee ik met 1 druk op de knop een raam kon sluiten. Dit wou ik ook op de Dacia monteren.

Ik kwam erachter dat de eerste serie sedans met een dergelijke schakelaar waren uitgerust maar dat deze in een later stadium niet meer verbouwd werd in de Dacia. Een reden voor deze wijziging is niet bekend.

UPDATE: De bewuste schakelaar is inmiddels niet meer leverbaar; nadat bekend werd dat de schakelaars uit de MCV alleen maar gewisseld hoefden te worden ontstond er een ware run op de schakelaars. Aangezien de schakelaar al een tijd niet meer werd ingebouwd, was er alleen nog een kleine voorraad. En helaas, die is nu op.

Om bij de schakelaars te kunnen komen, moet uiteraard het zilverkleurige middenpaneel verwijderd worden. Dit paneel zit vast met 6 haakjes. Als eerste trek je voorzichtig de onderzijde los, daarna komt het midden van het paneel en als laatste de bovenzijde. Nu kun je voorzichtig het paneel bijdraaien. De achterkant van de schakelaars komt nu in zicht.Wat natuurlijk opvalt is het feit dat de nieuwe schakelaars langer zijn; dit komt door het stukje elektronica in de nieuwe schakelaar. Voor de inbouw is het geen probleem; er is voldoende ruimte achter het paneel. De schakelaars omwisselen is heel eenvoudig; gewoon de stekker uitnemen om vervolgens de schakelaar naar buiten te drukken. De nieuwe kan zo weer op de plek gezet worden , stekker weer plaatsen en voila… klaar.

Bij de sedan waar deze schakelaar werd gebruikt, was alleen de bestuurders-zijde voorzien van dit type schakelaar. Dat is ook te zien aan het middenpaneel; de inbouwruimte aan de linkerzijde bevat een uitsparing meer dan de inbouwruimte aan de rechterzijde. Ik heb ze wel aan beide zijden geplaatst, zonder problemen.

een en ander is te zien op de foto’s hieronder: (klik op een foto voor een vergroting)


Reacties

One touch raambediening — Geen reacties

Geef een reactie