cimg0553Parkeersensoren. De één vind het overbodig, de ander vind het een waardevolle toevoeging. Met het formaat van de MCV is het niet geheel overbodig hoewel het zonder ook goed te doen is.

Ik heb er voor gekozen om ze wel in te bouwen. De keus viel op een set van Signat, type SRS001. Daarnaast moest er ook een trekhaak gemonteerd worden dus heb ik beide klussen maar gecombineerd. Strikt genomen heb ik er teveel werk van gemaakt, want ik heb besloten om de achterbumper te verwijderen. In principe dus niet nodig, maar het was wel verhelderend en het leverde een aantal bruikbare foto’s op.

Ik heb eerst de trekhaak gemonteerd. Dit had een duidelijke reden: op deze manier was het zeer eenvoudig om het midden van de auto te bepalen omdat de kogel van de trekhaak nou eenmaal in het midden terecht komt bij montage; simpeler kan het niet. Het Midden heb ik gemarkeerd met een plakbandje.

LET OP: ZEER BELANGRIJK!   Als je parkeersensoren koopt zorg er dan voor dat deze ook geschikt zijn voor inbouw in combinatie met een trekhaak. Het zou namelijk kunnen zijn dat de beide ” binnenste ” sensoren de trekhaak signaleren en dan heb je er niets aan. Of je doet het net als ik heb gedaan. Nadat ik het midden had gemarkeerd, heb ik het parkeerhulpsysteem voor “nood” aangesloten; d.w.z. met losse draden om te testen.vervolgens ben ik zelf in de laadruimte gaan zitten met de sensoren om deze in de buurt van de trekhaak te kunnen houden zonder dat het systeem reageert. Op deze wijze heb ik gecontroleerd op welke afstand de sensoren reageerden op de trekhaak en heb die afstand iets vergroot. Deze afstand heb ik vervolgens gemarkeerd op de bumper door middel van een plakbandje. Vervolgens heb ik de beide buitenste sensoren ook afgetekend op een plakbandje. Wat van belang is voordat je de gaten gaat boren: de binnenzijde van de achterbumper is voorzien van een profiel. Dit houdt in dat de sensoren niet op elke plek in de achterbumper geplaatst kunnen worden! Houd hier dus rekening mee.

Dan komt het moment om de gaten in de bumper te gaan boren; toch wel even spannend. Neem hier de tijd voor want een 2e kans heb je niet. Als je de 4 gaten geboord hebt kun je de sensoren plaatsen. Ik heb in het profiel aan de binnenzijde van de bumper ook gaten geboord. Door deze gaten worden dan de kabels naar één zijde geleid. In mijn geval kon ik nu de bumper gaan plaatsen om dan vervolgens de kabels te kunnen gaan wegwerken. Het kastje dat de signalen moet gaan verwerken moet natuurlijk ook nog ergens worden weggewerkt.  Achter de bekleding bij de krik zit een lose ruimte aangezien ik een 5 zitter heb. Bij een 7 zitter wordt daar bijvoorbeeld de gordel-rol geplaatst. Het aansluiten van het besturingskastje is simpel: de sensoren worden door middel van stekkers aangesloten; deze zijn met kleur gecodeerd. Dan zijn er nog twee draden en een stekketje over om aan te sluiten. Dit is een zwarte draad die aan massa wordt aangesloten; makkelijkste is om de massa van het rechterachterlicht te pakken. De overgebleven rode draad moet worden verbonden met het achter-uitrijlicht. Op deze wijze worden de parkeersensoren namelijk ingeschakeld zodra de versnellingspook in de achteruit wordt gezet want dan gaat ook het achter-uitrijlicht aan. Het stekkertje moet worden verbonden met de meegeleverde signaalgever. Bij deze versie is die voorzien van een extra schakelaar waarmee je de geluidstoon harder, zachter of uit kunt zetten. De signaalggever wordt met het meegeleverde dubbelzijdige tape ergens gemonteerd waar je hem nog goed kunt horen. Ik heb gekozen om hem direct achter de rechter-uitsparing van het bagage-scherm te plakken.

De foto’s van de inbouw kun je hieronder zien:


Reacties

Parkeersensoren achterzijde MCV — 3 reacties

  1. Keurig netjes gedaan hoor. Ziet er goed uit en ’n erg verhelderende fotoreportage.
    Een vraag, de doorvoer van de draden door de achterbumper naar uiteindelijk één kant, had je die bij alle doorvoeren niet moeten ‘beschermen’. Waarom…., zouden ze zo niet door het ‘jutteren’ (trillen) met de tijd door kunnen slijten?

    Misschien dat ik dit ook nog eens ga doen met mijn Stapway.

  2. Hoi Marwil,
    Ik ben zelf druk op zoek naar de uitleg voor het plaatsen van parkeer sensoren op de sandero stepway, ik kan hier heelaas niets over vinden op welke site ook, mischien kan jij mij verder op weg helpen.

  3. Ook ik heb nog geen foto’s gevonden over inbouw van parkeersensoren bij de Stepway. Toch zal dit niet moeilijk zijn verwacht ik.In het ergste geval zul je de bumper moeten verwijderen om “zicht” te krijgen op de situatie. Met een beetje technische kennis en vaardigheid zal dat geen probleem opleveren.

Geef een reactie