Toegegeven, parkeersensoren aan de voorzijde hebben niet zoveel ” waarde ” als sensoren aan de achterzijde maar op een “vrekkenauto” vond ik het wel leuk om deze te monteren. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik ze niet veel aan heb staan.

Omdat de bumper zoals je die normaal ziet, gemonteerd is op een soort van stalen frame heb ik de bumper verwijderd nadat ik de gaten voor de sensoren had afgetekend EN voorgeboord. Het aftekenen is natuurlijk simpel; met een duimstok meet je op de vier plekken waar je de sensoren wilt de hoogte tov de grond. zorg erg wel voor dat je de sensoren evenredig verdeelt. Houdt ook rekening met de plaatsing tov de kentekenplaat. Sommige sensoren detecteren een heel breed gebied waardoor de kentekenplaathouder al als obstakel wordt gezien.

De bumper zit op veel plekken vastgeschroefd. Punt van aandacht: in tegenstelling tot de meeste merken bestaat bij Dacia de bumper EN de grille uit één stuk.

Je hebt vier schroeven net boven de grille (deze zijn zichtbaar als de motorkap open is); dan vindt je ze ook nog in de wielkuipen bij de voorwielen (denk eraan dat aan beide zijden een schroef verborgen zit ACHTER de wielkuip.

Uiteraard aan de onderzijde zitten er ook nog een heel stel.

gatenpons1Aangezien ik de gaten had voorgeboord, kon ik deze weervinden op de achterliggende stalen bumper. Deze gaten heb ik groter gemaakt met een gatenpons. Daarna zijn de gaten afgewerkt met een roestwerend middel. De kunststof bumper heeft zo weinig ruimte tov de achterliggende bumper dat de sensor er anders tegen aan komt.

Zo’n gatenpons is ideaal voor dit soort werkjes, aangezien je al een mooi afgewerkt gat hebt, zeker tov een rondzaag.

Het is dan de bedoeling dat je een gat boort in de te bewerken plaat; in dit geval het achterliggende metaal achter de bumper. Dit gat dient minimaal groter te zijn dan de diameter van het draadeind van de pons. Steek dan het draadeind door de plaat, draai dan het snijgedeelte op het draadeind en draai dit zover dat je niet verder kunt. Vervolgens kun je met een steeksleutel de zeskant aandraaien aan het andere eind van de schroefdraad. Hiermee trek je het snijdende deel door de plaat. je krijgt zo een keurig gat, zonder braam en zonder al te veel ijzerdeeltjes.

Hieronder kun je een aantal foto’s van het resultaat zien.


Reacties

Parkeersensoren voorzijde MCV — Geen reacties

Geef een reactie