De slooppremie is vandaag (29 mei 2009) ingegaan. Deze regeling moet het aan-trekkelijker maken om een nieuwere auto aan te schaffen die minder milieu belastend is. Zowel particulieren als bedrijven kunnen van deze regeling gebruik maken.sloop1 Vanochtend is het startschot gegeven voor de Nationale Sloopregeling. Bovag-directeur Koos Brugman, Dave Bebelaar (directeur Auto Recycling Nederland) en Peter Janssen (directeur van de RAI Vereniging) waren er bij toen minister Cramer van milieu de heer en mevrouw Hemerik ontving die hun oude Honda Civic inruilden voor een nieuwe Fiat.

 

 

 

 

Natuurlijk moet er aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

 
 
 

  • personen-/bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar t/m 1989
    categorie 1: een slooppremie van € 750,-
  • personen-/bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar 1990 t/m 1995
    categorie 2: een slooppremie van € 1.000,-
  • bestelauto’s met een dieselmotor, een bruto voertuiggewicht <1800kg en van bouwjaar t/m 1999
    categorie 3: een slooppremie van € 1.000,-
  • bestelauto’s met een dieselmotor, een bruto voertuiggewicht ≥1800kg en van bouwjaar t/m 1999
    categorie 4: een slooppremie van € 1.750,-
  • personenauto’s met een dieselmotor en van bouwjaar t/m 1999
    categorie 5: een slooppremie van € 1.000,-

        mits omgeruild tegen een nieuwere:

  • personen-/bestelauto met benzinemotor vanaf bouwjaar 2001
  • personen-/bestelauto met dieselmotor met een gesloten roetfilter (af fabriek)

        én mits voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • de oude auto is vóór 1 maart 2008 op naam van de laatste eigenaar gezet en sindsdien is de tenaamstelling niet meer gewijzigd;
  • de oude auto en ook de jongere auto hebben een Nederlands kenteken;
  • de APK van de oude auto is nog minimaal 3 maanden geldig op het moment van tekenen van de koopovereenkomst;
  • de oude auto heeft geen “WOK-status” (Wachten Op Keuren);
  • de oude auto heeft sinds 1 maart 2008 geen deel uitgemaakt van de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf.

 

Diegene de deze eisen eens goed uitpluist, komt een aantal dingen tegen die een beetje vreemd over (kunnen) komen.Bijvoorbeeld: de auto moet sinds 1 maart 2008 op naam staan EN deze moet nog over een geldige APK van tenminste 3 maanden beschikken. Het eerste deel kan ik nog begrijpen; zo nvoorkom je dat allerlei mensen nog snel even een wrak aankopen om in aanmerking te komen. Maar het vreemde is die geldige APK. Om de auto in aanmerking te laten komen moet deze een geldige APK hebben. OFTEWEL: de auto mag alleen goedgekeurd de pers in! Zouden er werkelijk mensen zijn die de auto nog eerst laten keuren zodat deze vervolgens gesloopt kan gaan worden?Daarnaast zijn er een hele hoop goedgekeurde auto’s (met APK) die meer opbrengen dan dat de Overheid er voor over heeft. Bezitters van deze auto’s zullen dus zichzelf in de vingers snijden als ze van de regeling gebruik maken. De auto moet worden omgeruild tegen een auto vanaf bouwjaar 2001. Hoeveel van die auto’s van acht jaar oud zijn milieuvriendelijk te noemen ten opzichte van de nieuwste auto’s? Deze bouwjaar eis staat niet bij de voorwaarden als je een nieuwere diesel koopt. Wel wordt als eis gesteld dat deze een af-fabriek gesloten roetfilter heeft. Ondertussen is het bekend dat veel van die filters niet (goed) functioneren. Het probleem zit em het feit dat de auto’s niet warm genoeg worden (stadritjes) waardoor de regeneratie niet start. Hiermee is het de bedoeling dat het roet wordt weggebrand; dit proces werkt echter slecht bij lagere temperaturen. Het lijkt voor de hand liggend dat deze regeling niet zo’n succes wordt als die in Duitsland waarbij 2500 euro wordt uitgekeerd als men een nieuwe auto koopt. Want: iedereen die een auto heeft die op de markt meer opbrengt dan de slooppremie zal er (waarschijnlijk) geen gebruik van maken: De meeste mensen die in een auto rijden die bij sloop meer opbrengt dan de verkoopwaarde zullen hier niet voor niets in rijden. Vaak hebben deze mensen geen geld voor een nieuwere auto. Deze slooppremie geldt voor iedereen als aan ALLE gestelde voorwaarden wordt voldaan. Deze regelling eindigt zodra het geld op is (pot van circa 85 miljoen euro; goed voor grofweg 80.000 voertuigen), of op de einddatum van de regeling (31 december 2010). Saillant detail: De autobranche heeft naast het huidige bedrag van 20 miljoen nog eens 10 miljoen gereserveerd staan voor deze regeling. Dit bedrag van 10 miljoen is afkomstig uit het fonds verwijderingsbijdragen. Iedereen die een auto koopt of gekocht heeft, draagt bij aan dit fonds. Je krijgt dus deels een sigaar uit eigen doos.


Reacties

Sloopregeling — Geen reacties

Geef een reactie