cimg6003Om met de deur in huis te vallen: als je weet waar je naar zoeken moet kun je het lampje binnen 15 minuten vervangen en dat is inclusief een wandeling naar het magazijn om een nieuw lampje op te halen; en als de koffieautomaat niet te langzaam is kun je in die tijd zelfs nog een kop koffie pakken! Je hebt zelfs geen gereedschap nodig……

Let wel: dit geldt voor de sedan en de MCV Phase I!  Bij de Phase II zit het lampje op een andere plaats aangezien de bedienings-unit daar anders is.

Maar ook ik wist niet hoe bij het lampje te komen en wat er los moest worden gehaald. Dus ik ben maar eens op zoek gegaan.

Om jullie te laten zien waar je naar moet zoeken, heb ik WEL het dashboard gedeeltelijk losgehaald. Service van de zaak, laten we maar zeggen…..

Ik ben begonnen met het losnemen van het zilverkleurige paneel. Dit zit vast met een 6-tal soort weerhaken. 2 stuks onder, 2 stuks in het midden aan de zijkant en 2 stuks boven. De juiste volgorde voor het verwijderen is onderaan beginnen. Met een kleine kunststof of houten spatel kun je de onderzijde loswrikken door in de hoeken de spatel te plaatsen en het paneel naar voren te drukken. dit doe je ook bij de andere haken.

Daarna heb ik de bedienings-unit losgemaakt door de beide schroeven te verwijderen. Ik kon echter de unit niet ver genoeg draaien dus ook de bedieningskabel van de temperatuur-instelling heb ik losgenomen. Nu kreeg ik genoeg ruimte om de eenheid te kantelen.

In het midden zie je een zwart rechthoekje. Dat is de achterzijde van het lampje! door het lampje 90 graden te draaien kun je het verwijderen ( tegen de klok in, vanaf de achterzijde van het lampje gezien).

En nu de manier om het op de juiste manier te doen:

Als je een MCV hebt met een pennenbakje aan de onderzijde van de middenconsole, dan zul je die eerst moeten verwijderen. Dit is echter simpel: zowel links als rechts zit een klemmetje. rustig lostrekken is het devies. Als je dit aan beide zijden hebt gedaan, dan kun je het pennenbakje recht naar voren trekken waarna je het aan de kant kunt leggen. Nu kun je met een hand door een nu vrijgekomen opening achter het middenpaneel komen.

Nu je weet dat het lampje rechthoekig is aan de achterzijde, moet je daarna op zoek gaan met je vingers op de tast, want zien kun je het niet. Als je de foto’s hieronder goed bekijkt, dan zie je dat het lampje zich nagenoeg recht boven het scharnierpunt van de selector voor keuze binnenlucht / buitenlucht bevindt. Als je het lampje gelocaliseerd hebt, dan kun je het met 2 vingers draaien en uitnemen. Uiteraard alles op de tast……

Conclusie is dan ook dat wanneer een dealer (in ieder geval bij een sedan of een MCV PhaseI) beweert dat het hele of halve dashboard verwijderd moet worden hij dus niet op de hoogte is van hoe het lampje gemonteerd zit. Een beetje monteur die het lampje al bij zich heeft en de koffie al op heeft, kan het zelfs binnen 5 minuten……


Reacties

Verlichting Verwarmings-unit — 5 reacties

  1. Zo, lampje is vervangen. Het was afgelopen week al langzaam de geest aan het geven (soms wel en soms niet branden).
    Het lampje zoals op de foto is inclusief fitting. Het lampje kun je er zo uittrekken en vervangen door een werkend exemplaar (Philips type W1.2W) gehaald in de shop van een tankstation.
    In ieder geval: Richard, bedankt voor de duidelijke uitleg en foto’s. Heeft me een hoop gepuzzel gescheeld :-) .

  2. Graag gedaan Henk. De bezitters van een Phase II zal het zo snel niet lukken ben ik achtergekomen……. Daar is de constructie weer duidelijk anders. Maar voor een persoon met technisch inzicht zal ook dat geen probleem zijn….

  3. Hallo Richard,

    Had de eerste keer het lampje door de dealer laten vervangen, het tweede jaar met deze perfecte handleiding het zelf gedaan maar het derde jaar (weer even knipperen en toen ging het licht uit) werd ik het zat en heb het lampje vervangen door een Ledje (in bestaande fitting).
    Mooi die gaat nooit meer defect (was mijn gedachte) licht opbrengst was wel iets minder dan een gloeilamp maar dat nam ik op de koop toe.
    Maar wat schets mijn verbazing vorige week ging het Ledje ook even knipperen en deed niets meer.
    Weer het kachel-paneeltje los-gehaald en het Ledje eens goed bekeken, was gewoon goed.
    Maar Rudy had het oude lampje (die hij zelf had vervangen) nog liggen en met het Ohm-meterje op de knieën bleek dat lampje ook gewoon goed te zijn.
    Dit lampje weer in het kachel-paneeltje geplaatst, maar nog geen licht.

    Wat is nu het geval; er wordt een soort van dikke film printplaat gebruikt in het binnenwerk van het kachel-paneeltje en die contacten zijn R.I.P.
    Ik was het onderhand ook wel zat om elk jaar een nieuw lampje te plaatsen dus heb vanaf de radio een 12V aansluiting gemaakt over het contact en hier een Led aan gesoldeerd.
    Nu paste het lampje met de bajonet fitting zo op de printplaat maar een los Ledje natuurlijk niet, dus dat vroeg om een drastische oplossing.
    Ik heb het Ledje met een stukje isolatieband even vastgezet op de achterzijde van het kachel-paneeltje en toen het Ledje met wat Siliconenkit vastgekit.
    Ik ben bang dat deze interne constructie (lees: de contacten van de dikke film techniek) niet bestand is om regelmatig (ieder jaar) een lampje te verwisselen en denk dat je na de derde keer een nieuw kachel-paneeltje zal moeten aanschaffen of ook zoals ik een Ledje zal moeten fabriceren.

    Mgr.
    Ruud

  4. Dit soort zaken houdt je natuurlijk wel van de straat (auto kan immers niet rijden als je er mee bezig bent)…

    Je geeft aan dat de LED minder licht geeft. Wellicht heb je geen extra felle LED met grote openingshoek gebruikt? Bij mijn MCV werkt het lampje nu nog steeds.

  5. Hallo Richard,

    Klopt ik ben bang dat ik niet het juiste Ledje heb gebruikt (had even niets anders) maar ik ben bang dat de diepte (en ook inderdaad de openingshoek) waarbij je het Ledje vast lijmt ook van belang is.
    Om het licht te verspreiden maken ze hier gebruik van een perspex prisma, ik ben bang dat het Ledje nu wat te diep gemonteerd zit (maar Shit Happens, zullen we maar zeggen).
    Door het soms knipperen van het lampje en daarna een flinke klap op de zijkant van het paneeltje te geven was dit fenomeen vaak weer voor een paar weken weg.
    Hierdoor werd ik getriggerd op een heel ander probleem dan simpel een defect lampje, sterker nog ik had de laatste twee gebruikte lampjes nog in mijn armsteun liggen en deze waren wel zwart maar branden deden ze nog steeds.

    Ik hoop dat ik de enigste ben met deze klachten maar mijn Donkerbruin vermoeden zegt iets ander, maar de tijd zal het leren.

    Mgr.,
    Ruud

Geef een reactie